Quo Vadis technologio Flash? Prędkość jako klucz do sukcesu

0

W ciągu ostatnich dziesięciu lat możliwości nowych technologii całkowicie zmieniły obraz społeczeństwa i świata biznesu. Wyposażeni w najbardziej zaawansowane technicznie gadżety znacząco zmieniliśmy sposoby szybkiego i płynnego pozyskiwania informacji. Odzwyczajeni od pracy podlegającej tradycyjnym ograniczeniom i od konieczności czekania na otrzymanie żądanych informacji jako pracownicy uzależniliśmy się od prędkości.

Technologia konsumencka rzuca wyzwanie technologii dla przedsiębiorstw

Bez wątpienia gadżetem, który rozwinął się w sposób najbardziej spektakularny w najkrótszym czasie, jest telefon komórkowy. Obecnie wielofunkcyjność urządzeń mobilnych uważa się za coś oczywistego. Rosnąca popularność smartfonów doprowadziła do powstania nowej potrzeby. Aby sprostać oczekiwaniom klientów, należy zapewnić im lepszą pamięć flash umożliwiającą zaoferowanie bardziej wydajnych usług.

Ten trend nie jest stymulowany wyłącznie potrzebami klientów. Konieczność rozwoju technologii flash w urządzeniach mobilnych to również efekt stopniowego wzrostu gęstości zapisu przy niższym koszcie w przeliczeniu na jednostkę pojemności. Według analityków z firmy IHS, pod względem wykorzystania pamięci flash rynek telefonii komórkowej przyćmił wszystkie inne rynki — całkowita wielkość rynku pamięci flash wyniesie w tym roku 22 miliardy USD, co oznacza wzrost o 2 miliardy w porównaniu z rokiem 2012. Drugą pozycję zajmują dyski półprzewodnikowe (SSD) wykorzystywane do przechowywania danych o dużej pojemności, stanowiące 20% rynku — oznacza to awans o 2 pozycje w porównaniu z rokiem ubiegłym. Dane dotyczące dysków SSD wskazują na wzrost wykorzystania technologii flash w przedsiębiorstwach.

2012: Technologia Flash wchodzi na rynek

Wykorzystanie technologii flash w dyskach SSD dynamicznie wzrasta, ponieważ pamięć flash weszła na rynek dopiero niedawno. Rok 2012 był ważnym rokiem dla technologii flash w dyskach SSD. Aż do zeszłego roku technologia ta była zbyt droga dla centrów danych — przechowywanie danych w pamięci flash było zwykle 5–10 razy droższe niż w przypadku dysków twardych. Jednakże punkt krytyczny dla wykorzystania tej technologii w centrach danych nastąpił rok temu, gdy obniżył się pułap cenowy. Stała się ona opcją znacznie bardziej dostępną. Nagle pojawiło się mnóstwo firm (takich jak Diablo Technologies czy Pure Storage) oferujących technologię flash storage na rynku centrów danych i otrzymujących finansowanie od inwestorów dostarczających kapitał podwyższonego ryzyka.

2013: Z dużej chmury mały deszcz?

Przewidujemy, że w roku 2013 technologia flash stanie się opcją wartą poważnego rozważenia przez przedsiębiorstwa. Czy jest to tylko nadmierny optymizm, a rzeczywiste tempo wdrożenia będzie powolne?

Ponieważ technologia flash ma już ugruntowaną pozycję w świecie produktów konsumenckich, prawdopodobieństwo, że będziemy świadkami jej błyskawicznego wdrożenia w chmurze, jest znacznie większe. Kluczowa kwestia to sposób, w jaki organizacje wykorzystają różne dostępne rodzaje pamięci flash. Istotne znaczenie ma też całkowity koszt. Konieczna jest nie tylko edukacja dotycząca sposobu działania technologii flash oraz możliwych korzyści, lecz także przeprowadzenie analizy kosztów i zysków.

Biorąc pod uwagę wielki potencjał technologii flash, Hitachi Data Systems wprowadza w tej dziedzinie innowacje opracowane z myślą o aplikacjach o krytycznym znaczeniu. Od wielu lat oferujemy opcje SSD w każdym z naszych systemów przechowywania danych, ostatnio jednak wprowadziliśmy na rynek szereg wbudowanych urządzeń flash opartych na nowej technologii zarządzania pamięcią flash opracowanej przez firmę Hitachi. Jako pierwsza firma użyliśmy automatycznego tieringu z wykorzystaniem technologii flash, aby zapewnić naszym produktom większą trwałość, skalowalność i pojemność niż w przypadku innych produktów SSD. Nasz najnowszy produkt to pamięć Hitachi Accelerated Flash wykorzystująca indywidualnie zaprojektowany moduł pamięci flash o konstrukcji zoptymalizowanej do instalacji w szafie rack. Zapewnia on większą wydajność, niższy koszt w przeliczeniu na jednostkę pojemności oraz większą pojemność w porównaniu z konwencjonalnymi dyskami SSD.

Te organizacje, których wcześniej do flash zniechęciły wysokie koszty, ograniczona trwałość i suboptymalna wydajność zapisu, zyskują teraz opłacalne możliwości wykorzystania zalet tej technologii w centrum danych.

Zgodnie z przewidywaniami największe zainteresowanie wykazały firmy z branży usług finansowych (do obsługi transakcji giełdowych) oraz dostawcy usług internetowych (do celów handlu elektronicznego), dla których liczy się każda sekunda i które dążą do zapewnienia prostej oraz szybkiej realizacji transakcji.

Jaki będzie kolejny krok w technologii flash?

Kolejnym etapem rozwoju technologii flash będzie zwiększenie jej dostępności dla firm średniej wielkości, które chciałyby poprawić wydajność swoich usług. Nie ma powodu, dla którego miałaby ona nie zostać wykorzystana przez wszystkie rodzaje firm. Jej cena spada, a technologia ewoluuje, by zwiększyć swoją przydatność dla mniejszej i bardziej sprawnej infrastruktury IT.

Choć w każdej działalności prędkość ma ogromne znaczenie i jest kluczowym czynnikiem zapewniającym przewagę konkurencyjną, wdrażanie technologii flash dopiero się rozpoczyna. Minie jeszcze kilka lat, zanim firmy docenią związane z nią możliwości przekształcenia sposobu prowadzenia działalności. Do tego czasu w pełni rozwinięty zostanie również potencjał technologii flash.

Bob Plumridge,
CTO (EMEA), Hitachi Data Systems

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ