Sprzedaż nośników SSD szybko pnie się w górę. W pierwszym kwartale 2013 roku producenci sprzedali 13,28 milionów nośników, co oznacza 22 procentowy wzrost względem poprzedniego kwartału – informuje firma badawcza Trendfocus.
W pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku 12,06 milionów dysków trafiło na rynek konsumencki, czyli o 19 procent więcej niż we wcześniejszym kwartale. Dużo wyższą dynamikę odnotowano w segmencie produktów dla odbiorców biznesowych – aż o 66 procent, choć w tym segmencie rynku sprzedano 1,22 miliona dysków.
Wśród producentów pamięci Flash NAND kierowanych na rynek konsumencki prym wiedzie Samsung, natomiast drugą i trzecią pozycje zajmują SanDisk oraz Toshiba. Natomiast na rynku korporacyjnym pierwszą pozycję dzierży HGST przed Samsungiem oraz firmą STEC.
Najpopularniejszą technologią jest MLC z 77,9 procentowym udziałem w rynku pamięci NAND Flash, do TLC należy 17,7 procent, natomiast do SLC tylko 4,5 procent. Ostatnia z wymieniowych technologii, znajdująca zastosowanie wyłącznie w zastosowaniach korporacyjnych, będzie powoli tracić udział w rynku na rzecz MLC. Swojego rodzaju ciekawostką jest wzrost cen dysków SSD. Dla przykłady ceny nośników o pojemności 256 GB wzrosły od stycznia do maja o 57 procent, natomiast 128GB aż o 87 procent.
Sprzedaż pamięć NAND Flash w podziale na technologie.
Sprzedaż | SLC | MLC | TLC |
1Q 2013 | 4,5 % | 77,9 % | 17,7 % |
2 Q 2013 | 4,0 % | 77,6 % | 18,4 % |
3 Q 2013 | 4,1 % | 76,9 % | 19,0 % |
4 Q 2013 | 3,8 % | 76,8 % | 19,5 % |
1 Q 2014 | 3,5 % | 76,0 % | 20,5 % |
żródło: Trendfocus
Dostawcy SSD. Ilość sprzedanych nośników oraz udział w rynku 1Q13
Producent | Konsumenci |
Korporacje | Razem | Udział |
Samsung | 4.092 | 0.060 | 4.152 | 31.3% |
SanDisk | 2.200 | 0.026 | 2.226 | 16.8% |
Toshiba | 1.222 | 0.000 | 1.222 | 9.2% |
Intel | 0.832 | 0.025 | 0.857 | 6.5% |
HGST | 0.000 | 0.094 | 0.094 | 0.7% |
STEC | 0.000 | 0.044 | 0.044 | 0.3% |
Inni | 3.713 | 0.967 | 4.680 | 35.3% |
Razem | 12.059 | 1.216 | 13.275 | 100% |
Żródło:Trendfocus