Liczba danych rośnie, ale popyt na dyski twarde maleje. W ubiegłym roku ich sprzedaż skurczyła się o 7 procent – informuje agencja badawcza Trendfocus.
W 2012 roku producenci HDD sprzedali 579,47 mln nośników, zaś w czwartym kwartale 135,38 mln sztuk. Słabsze wyniki to pokłosie dekoniunktury gospodarczej oraz większego zainteresowania konsumentów tabletami, co przyczyniło się do niższej od oczekiwań sprzedaży komputerów PC. Nawet premiera Windows 8 nie ożywiła rynku pecetów. W czwartym kwartale 2012 roku na światowy rynek trafiło 62,63 mln sztuk dysków przeznaczonych dla notebooków, czyli o 9 procent mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Ogółem w 2012 roku producenci sprzedali 271,18 mln tego typu nośników do komputerów przenośnych oraz 175,22 mln do desktopów. Znaczki spadki zanotowały dyski HDD przeznaczone do urządzeń z grupy elektroniki konsumenckiej. W 2012 roku producenci dysków twardych dostarczyli 69,82 mln nośników, a rok wcześniej 82,27 mln.
Twardziele trzymają się w miarę mocno jedynie w sektorze enterprise . W 2012 roku globalny rynek wchłonął on 33,07 mln HDD, a rok wcześniej 33,02 mln sztuk. Rośnie też popyt na dyski nearline. W 2012 producenci sprzedali 30,56 mln sztuk tych nośników, o 7 milionów więcej niż w 2011 roku
Analitycy z Trendfocus nie mają dobrych wieści dla producentów HDD. Najbliższe lata przyniosą dalsze spadki sprzedaży. W 2013 roku o 4 procent zmniejszy się liczba dysków sprzedawanych do komputerów PC. Po raz kolejny mniej dysków kupią producenci elektroniki konsumenckiej – 69,70 mln.Tendencja wzrostowa wystąpi jedynie w przypadku dysków przeznaczonych dla systemów enterprise. Najwięcej zyskają HDD nearline, ich sprzedaż wrośnie w tym roku aż o 23 procent.
Nadchodzą trudne czasy dla „twardzieli”. Sprzedaż nośników rosła nieprzerwanie od 1976 roku aż do 2010. Wówczas producenci sprzedali rekordową liczbę HDD – 651 mln sztuk. To wynik, którego prawdopodobnie nigdy nie uda się powtórzyć.
Spadek przychodów na rynku HDD jest w dużej mierze kompensowany wzrostami w obszarze pamięci masowych zbudowanych w oparciu o technologie flash. Ceny jednostkowe spadają co roku o 10 i więcej procent i w rezultacie rynek otrzymuje znacznie więcej za mniej. Zapotrzebowanie na dużą pojemność będzie nadal realizowane z wykorzystaniem tradycyjnych dysków twardych. Tam gdzie niezbędna jest duża wydajność, zarówno w sektorze konsumenckim jak i komercyjnym, dyski SSD ugruntowują swoją pozycję – tłumaczy Paweł Tokarski z EMC. Z kolei Sebastian Pawlak z HP oprócz ekspansji SSD dostrzega dwa inne czynniki hamujące sprzedaż HDD. – Konsolidacja środowisk IT, coraz bardziej popularne przechowywanie danych w chmurze to zjawiska, których konsekwencją jest mniejsze zapotrzebowanie na pojedyncze systemy storage. Małe środowiska posiadające kilkadziesiąt dysków są konsolidowane w jedną dużą przestrzeń w oparciu o macierze klasy enterprise. Drugi aspekt to wszechobecne wykorzystywanie funkcjonalności Thin Provisioning umożliwiającej zajmowanie tylko tej przestrzeni storage, która jest rzeczywiście wykorzystywana, bez konieczności alokowania pustych wysp – dodaje Pawlak.
Globalny rynek dysków twardych w mln sztuk. Prognozy firmy Trendfocus.
Rok | Całkowita ilość HDD |
R/R Wzrosty |
2012 | 579.85 | -6.8% |
2013 | 565.76 | -2.4% |
2014 | 560.33 | -1.0% |
2015 | 556.56 | -0.7% |
2016 | 559.65 | 0.6% |
2017 | 562.53 | 0.5% |
CAGR | -0.6% |