Axence nVision – szwajcarski scyzoryk

0

Najnowsza wersja Axence nVision wprowadza odświeżony moduł HelpDesk z automatyzacjami oraz zgłoszeniami odświeżanymi w czasie rzeczywistym. Axence kolejny już raz udowodnia, że rozwijając swoje oprogramowanie, koncentruje się na rzeczywistych potrzebach przedsiębiorstw w zakresie bezpieczeństwa i zarządzania IT.
Axence nVision to taki szwajcarski scyzoryk współczesnego administratora – jak można wyczytać z jednej z broszur informacyjnych programu. Łączy w jednym narzędziu różne funkcje zarządzania infrastrukturą IT. W skład pakietu wchodzi pięć, ściśle zintegrowanych i centralnie zarządzanych modułów funkcjonalnych, służących do monitorowania stanu sieci i usług (Network), inwentaryzacji sprzętu i oprogramowania (Inventory), monitorowania aktywności pracowników (Users), świadczenia pomocy technicznej (HelpDesk) oraz kontroli dostępu do danych (DataGuard).
Zacznijmy od pokazania niektórych ciekawych funkcji Axence nVision, które mogą wydatnie podnieść poziom bezpieczeństwa IT w przedsiębiorstwie.

Monitorowanie aktywności użytkowników, inwentaryzacja i audyt oprogramowania
Prawdziwym zagrożeniem dla firmy nie jest to, czy i kiedy pracownicy korzystają z Facebooka, ale fakt posiadania i używania przez nich nielegalnego oprogramowania, czy też treści, które naruszają prawa autorskie. Oto kilka przykładów, w jaki sposób Axence nVision pomaga administratorom w zarządzaniu zasobami IT.
Program próbuje zidentyfikować działania pracowników, które mają na celu próby użycia nieautoryzowanych aplikacji. Agent Axence nVision skanuje nazwy uruchamianych aplikacji z metadanych pliku, aby zweryfikować, czy użytkownik nie zmienił nazwy programu na taką, która miałaby upodobnić go do dozwolonej aplikacji (np. notepad.exe). Co więcej, Axence nVision wykrywa każdą próbę uruchomienia programów typu „portable”, również z zewnętrznych nośników. Gdy taki nośnik zostanie podłączony do komputera, administrator zostanie poinformowany o zdarzeniu i będzie mógł podjąć stosowne działania, na przykład poinformować pracownika, że kopiowanie firmowych dokumentów jest zabronione.
Axence nVision stara się być doskonały w temacie inwentaryzacji i audytu oprogramowania, a to oznacza konieczność pokrycia wielu różnych scenariuszy zarządzania IT. Oto kolejny przykład: program tworzy wzorce dla niestandardowych (czytaj: nieznanych) aplikacji, aby zautomatyzować i ujednolicić procesy audytowania. Mowa tutaj o specjalistycznym lub dedykowanym oprogramowaniu napisanym pod zamówienie firmy, które dzięki wbudowanym w Axence nVision mechanizmom „uczenia się”, również jest poddawane pełnemu audytowi legalności. Tych narzędzi, które mogą wydatnie wspomagać pracę oficerów bezpieczeństwa jest zdecydowanie więcej. Należą do nich historia instalacji i zmian w oprogramowaniu na stacji roboczych, czy też mechanizm migawek audytu (snapshots), który pozwala porównać aktualny stan oprogramowania na komputerach pracowników z zapisami historycznymi.

Inv_programy_cal

W zakresie pozyskiwania danych i sterowania klientami Axence nVision korzysta z agentów instalowanych na komputerach pracowników. Dotychczas było to możliwe tylko dla stacji roboczych z systemem Windows. Wraz z wersją 8.2 wydany został agent dla systemów Linux i OS X, dzięki czemu firmy mogą monitorować zainstalowane oprogramowanie oraz konfigurację sprzętową na większej liczbie urządzeń w sieci, bez konieczności korzystania ze skanera offline. To ważna nowa funkcja programu.
Wróćmy jeszcze na chwilę do Facebooka, bo temat śledzenia aktywności pracowników nadal pozostaje ważny dla szefów firm. Wydaje się, że w kwestii monitorowania stron odwiedzanych przez użytkowników, uruchamianych przez nich aplikacji, czy też wykonywanych wydruków powiedziano i zrobiono już wszystko. To nieprawda, bowiem obszar ten nadal jest aktywnie rozwijany. W Axence nVision 8.2 pojawiła się możliwość określenia zakresu godzin dla monitorowania, co okaże się przydatne w firmach, które zezwalają pracownikom na korzystanie ze służbowego sprzętu do celów prywatnych poza godzinami pracy. Program może wychwycić i zablokować niewłaściwe zachowania pracowników próbujących uzyskać dostęp do potencjalnie szkodliwych stron internetowych, zainstalować własne oprogramowanie, a w skrajnym przypadku wynieść firmowe dokumenty na zewnętrznym nośniku danych. Kolejny punkt dla Axence.

Nowy moduł HelpDesk
Główne nowości wersji 8.5 programu Axence nVision dotyczą modułu HelpDesk, przeznaczonego do świadczenia pomocy technicznej pracownikom. Najbardziej widoczną zmianą jest nowy, bo napisany od podstaw interfejs programu, który wydaje się być teraz niezwykle intuicyjny i przejrzysty dla użytkowników, a dodatkowo może być obsługiwany z dowolnego miejsca na świecie. Mamy tutaj do czynienia z nowoczesną, responsywną aplikacją webową, która działa i wygląda równie dobrze na komputerze jak i na tablecie.
Poza nowym interfejsem, odświeżony moduł HelpDesk wprowadza szereg ciekawych funkcji, jak choćby edytor WYSIWYG używany w trakcie pisania zgłoszeń, komentarzy i artykułów do bazy wiedzy oraz obsługę mechanizmu przeciągania dla zarządzania priorytetami. W nowej wersji modułu całkowicie przeprojektowano system obsługi zgłoszeń, aby pracownicy mogli szybko tworzyć zadania pomocy technicznej (przez portal lub wysłanie wiadomości e-mail na dedykowaną skrzynkę), a administratorzy wygodnie je procesować lub delegować do właściwych osób. Trzon systemu tworzy filtrowana lista z elementami, które ułatwiają pracę z zarejestrowanymi zgłoszeniami. Nowością jest szybki podgląd zgłoszenia w pionowym panelu oraz rozbudowana wyszukiwarka. Powiadomienia i widoki zgłoszeń odświeżane są teraz w czasie rzeczywistym.

HelpDesk_Tickets_PL

Administrator może przyjrzeć się problemowi w miejscu jego powstania, a następnie uzyskać zdalny dostęp do komputera pracownika poprzez połączenie VNC. Co więcej, w porównaniu z konkurencyjnymi systemami, Axence nVision oferuje wsparcie od strony użytkownika. Pracownik, korzystając z ikony agenta na pasku zdań, może szybko uzyskać dostęp do portalu HelpDesk, bazy wiedzy oraz wywołać okno czatu pozwalającego na prowadzenie rozmów tekstowych z osobami z pomocy technicznej lub innymi pracownikami firmy.
Baza wiedzy to funkcjonalność, która po raz pierwszy pojawiła się w Axence nVision 8.0, a teraz doczekała się kilku usprawnień. Administrator może tworzyć poradniki i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania (FAQ) ilustrujące jak radzić sobie z prostymi awariami. Każdy artykuł w bazie wiedzy można wzbogacić o dodatkowe treści w postaci grafik i filmów z YouTube, które ułatwią samodzielne rozwiązywanie problemów z obsługą sprzętu i oprogramowania.

Automatyzacje
Istotną nowością modułu HelpDesk są automatyzacje, czyli reguły procesowania zgłoszeń, które zostaną automatycznie podjęte przy spełnieniu wcześniej zdefiniowanych warunków. Mamy tutaj do czynienia z dwoma podstawowymi typami automatyzacji – standardowymi regułami przypisywania zgłoszeń oraz regułami mającymi wpływ na logikę działania modułu HelpDesk.
Administrator systemu może zdefiniować reguły przypisywania zgłoszeń do kategorii i osób według ustalonych kryteriów, w tym słów kluczowych zawartych w tytule. Zgłoszenia dotyczące serwisu drukarek mogą być automatycznie przekazywane osobie odpowiedzialnej za utrzymanie sprzętu, a zadania pomocy technicznej, wygenerowane w jednym z oddziałów w firmie, przypisane do wykonania lokalnemu informatykowi.
Drugi typ automatyzacji wprowadza większą elastyczność w definiowaniu logiki działania samego modułu HelpDesk, a konkretnie w sposobie, w jaki procesowane są zgłoszenia pomocy technicznej. Przykładem może być tutaj dodanie w odpowiedzi na zgłoszenie odnośnika prowadzącego do artykułu w bazie wiedzy lub zmiana statusu zgłoszenia po podjęciu przez użytkownika odpowiedniej akcji.

Podsumowanie
Niepostrzeżenie oprogramowanie Axence nVision stało się polskim hitem eksportowym – na całym świecie przeprowadzono aż 600 tys. instalacji. To potwierdza, że warto z niego korzystać, aby skutecznie zabezpieczać sieci, dane i komputery pracowników. Gdzie tkwi źródło sukcesu? Po pierwsze, funkcje monitorowania (aktywności użytkowników) i inwentaryzacji (sprzętu oraz oprogramowania) mają na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa firm. To klucz do zrozumienia, czym jest i jakim celom ma służyć Axence nVision. Po drugie, producent stawia na rozwój organiczny, a nowy moduł HelpDesk jest tego doskonałym przykładem. Kolejne funkcje zarządzania konsolidowane są w jednym programie, aby pełniej zaspokajać potrzeby przedsiębiorstw i instytucji publicznych różnej wielkości.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ