Spanning Cloud Apps, czyli backup dla SaaS

0

Coraz więcej firm korzysta z usług SaaS. Niektóre kierują się mylnym przeświadczeniem, że ich dane są całkowicie bezpieczne.

Obawa o bezpieczeństwo cyfrowych zasobów stanowi jedną z głównych przeszkód w rozwoju cloud computingu. Niemniej przedsiębiorcy powoli przełamują swój upór. Jak wynika z danych IDC 56 procent firm korzysta usługi e-mali w chmurze, 47 procent przechowuje dane u zewnętrznego usługodawcy, zaś 33 używa CRM w modelu SaaS. Usługodawcy, którzy przełamali strach, często obdarzają providerów bezgranicznym zaufaniem. Wśród klientów panuje powszechne przekonanie, że dostawca SaaS w całości pokrywa potrzeby w zakresie ochrony danych. Tymczasem prawda często okazuje się brutalna. Aż 56 procent firm korzystających z SaaS w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy straciło dane. Co gorsza, części z nich wyparowała bezpowrotnie, a czasami trzeba było przeznaczyć ogromne kwoty na ich odzyskanie. Co zrobić, aby uniknąć tego przykrego scenariusza? Na rynku zaczynają pojawiać się firmy oferujące usługi backupu oraz odzyskiwania danych dla SaaS. Jednym z nich jest Spanning Cloud Apps. Usługa startupu okazała się na tyle interesująca, że został on wchłonięty pod koniec października przez EMC. Jeff Erramouspe, CEO firmy Spanning Cloud Apps, oraz Russell Stockdale z EMC spotkali się na początku grudnia w San Jose z dziennikarzami ze Starego Kontynentu. Menedżerowi zaprezentowali interesujący produkt oraz opowiadali o pułapkach czyhających na usługobiorców.

Nieświadomi klienci płacą więcej

Firma Spanning powstała w 2010 roku w Austin. W ciągu czterech lat działalności pozyskała ponad 4 tys. klientów z różnych części globu. Są wśród nich zarówno odbiorcy biznesowi wywodzący się z sektora SMB, jak i klienci korporacyjni. Na liście referencyjnej znajdują się m.in. Nest, Netflix, Pivotal, Logitech, Oculus VR czy Uniwersytet Maryland. Spanning Cloud Apps oferuje system do ochrony danych przeznaczony dla użytkowników SaaS. Na pierwszy rzut oka wydaje się to być karkołomne przedsięwzięcie. Po co chronić użytkowników chmury, skoro zajmują się tym providerzy? Ale jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach. – Użytkownicy SaaS tracą dane z różnych powodów. 64 procent na skutek własnych błędów, 20 procent w wyniku działania wirusów, zaś 7 procent podczas synchronizacji. – tłumaczy Jeff Erramouspe, powołując się na badania Aberdeen Research. Co ciekawe, aż 95 procent organizacji wierzy w łatwość odzyskiwania danych przez dostawców SaaS. Tymczasem w niektórych przypadkach staje się to niemożliwe. Dane należą do usługobiorcy i to on nimi zarządza. W codziennym życiu zdarzają się różne sytuacje, np. osoba odpowiedzialna za kontakt z providerem zleca usunięcie pewnej partii informacji. Ten posłusznie wykona zadanie, po czym okaże się, że skasowane zasoby są potrzebne. Co się wówczas dzieje? – To zależy od usługodawcy. Google nie odzyska danych. Natomiast Salesforce podejmuje się odzyskania zasobów, niemniej za taką operację trzeba zapłacić minimum 10 tys. USD – wyjaśnia Jeff Erramouspe. Wszędzie tam, gdzie pojawia się człowiek, istnieje ryzyko popełnienia błędu. Nie bez przyczyny specjaliści od ochrony danych powtarzają , że właśnie pracownicy stanowią najsłabsze ogniwo systemu bezpieczeństwa. Dostawcy SaaS zdają sobie z tego sprawę, dlatego zobowiązują się do ochrony cyfrowych zasobów tylko w określonych przypadkach.

Spanning realizuje usługi tworzenia kopii zapasowych i odzyskiwania danych dla usług Google, Salesforce, a od niedawna Microsoft Office 365. Kopie zapasowe są przechowywane w prywatnej chmurze, a w razie potrzeby istnieje możliwość szybkiego odzyskania danych za pomocą kliknięcia. Dla klientów Google firma oferuje możliwość tworzenia backupu dla usług Gmail, Drive, list kontaktowych oraz kalendarza, a także witryn internetowych . Ogółem Spanning Backup chroni 350 tys. kont Google Apps, ponad 4 tysiące domen oraz miliardy dokumentów oraz e-maili. Ważną grupą docelową stanowią także użytkownicy chmury Salesforce. Narzędzia do backupu i odzyskiwania danych są dostępne bezpośrednio z poziomu interfejsu Salesforce. Spanning Backup pozwala na tworzenie kopii zapasowych raportów, poczty elektronicznej, załączników, obiektów, danych, metadanych. W grudniu firma poinformowała o uruchomieniu usługi Beta przeznaczonej dla klientów Office 365. Mogą z niej korzystać użytkownicy smartfonów, tabletów i desktopów. – Zauważamy szybką adaptację i migrację wielu klientów do Office 365, ochrona danych dla aplikacji chmurzy staje się ważniejsza niż kiedykolwiek. Wiadomo też, że mobilność i współpraca w różnych środowiskach, przyczynia się do zwiększonej ilość błędów i komplikuje kwestie związane z ochroną. – mówi Jeff Erramouspe, CEO, Spanning Cloud Apps.


EMC rozbudowuje portfolio produktów do backupu

Zmiany w świecie nowych technologii nie pozostają bez wpływu na sposoby ochronnych danych. Według Gartnera w bieżącym roku około 30 procent firm pozbyło się systemów do backupu, ponieważ nie potrafią one sprostać nowym zadaniom. EMC jest liderem na globalnym rynku systemów do tworzenia kopii zapasowych. Pozyskanie Spanning pozwala rozszerzyć ofertę o backup dla SaaS. – Celem EMC jest ujednolicenie backupu dla różnych grup odbiorców korzystających z tradycyjnych rozwiązań, hybrydowych, wirtualnych czy chmury publicznej – wyjaśniał Russell Stockdale z EMC. Ciekawostką jest fakt, iż niespełna miesiąc temu serwisy informacyjne obiegła informacje o przejęciu startupu Backupify, bezpośredniego konkurenta firmy Spanning, przez Datta. Ten nieznany w Polsce producent, specjalizujący się w tworzeniu innowacyjnych systemów backupu i disaster recovery ma już ponad 8 tysięcy klientów. Zapowiada się ciekawa rywalizacja pomiędzy nowymi graczami i zasiedziałymi vendorami, takimi jak EMC czy Symantec. Część zmagań odbędzie się chmurach.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ