IP przyszłością komunikacji osobistej

0

IDC przewiduje, że w 2012 roku prawie pół miliarda osób będzie korzystało z rozwiązań komunikacji głosowej opartej na sieciach IP.

Sieci IP to przyszłość komunikacji w czasie rzeczywistym między użytkownikami domowymi. Ten segment rynku jest podzielony na trzy obszary: usługi webowe, portale oraz mobilne urządzenia typu thin client. W sumie IDC przewiduje, że w 2012 roku wydatki w tych trzech kategoriach wyniosą 5 miliardów dolarów.

Zapowiedzią tej ewolucji w kierunku głosu jako aplikacji są nowe platformy usług webowych, oferowane przez takich producentów, jak REBTEL czy iotum. Funkcje komunikacji głosowej są coraz częściej wbudowane w witryny internetowe, aplikacje i inne usługi. Często pochodzą od zewnętrznych dostawców, ale także od oryginalnych producentów danej witryny internetowej czy aplikacji. Osobista komunikacja w sieciach IP występuje w różnych formach i rozmiarach, począwszy od widgetów i aplikacji wykorzystywanych przez społeczności internetowe, a skończywszy na witrynach internetowych mostkujących połączenia pomiędzy rozmówcami.

Urządzenia klienckie do komunikacji VoIP, jak Truphone czy TalkPlus, są integralną częścią rozwoju tego rodzaju usług komunikacyjnych. Podczas gdy niektóre usługi webowe funkcjonują jako mosty pomiędzy różnymi sieciami telefonii komórkowych, pojawiają się też usługodawcy oferujący połączenia VoIP między użytkownikami wyłącznie w oparciu o sieci IP. Wzrost popularności nowej kategorii urządzeń określanych mianem MID (Mobile Internet Device) będzie zależał od tego, jak będą przyjmować się urządzenia klienckie do komunikacji VoIP.

Samodzielne portale VoIP, jak Skype czy SightSpeed, stają się opłacalnym biznesem. Połączenia pomiędzy użytkownikami danej platformy są zwykle bezpłatne niezależnie od struktury przychodów. Niektóre portale pobierają opłaty za połączenia z naliczaniem minutowym, uzależniając ich wysokość od tego, dokąd użytkownik dzwoni. Inne oferują miesięczne opłaty bez limitu minut. Można także rozróżnić portale, które zarabiają wyłącznie na opłatach za rozmowy oraz portale, które część dochodów czerpią z reklam a część z opłat za rozmowy.

„Model finansowania rozwiązań do osobistej komunikacji IP wciąż się kształtuje. Niektóre usługi są oferowane bezpłatnie, ale zakłada się, że będą zarabiać na reklamach. Inni usługodawcy bezpłatnie oferują tylko podstawowe usługi z możliwością wykupienia pełnej oferty za miesięczną opłatę”, zauważa Rebecca Swensen, analityk usług VoIP w IDC. „Wciąż nie wiemy, który z tych modeli okaże się dochodowy. Czy jeden model stanie się standardem w ciągu najbliższy kilku lat czy raczej będziemy obserwować dalsze różnicowe modelu biznesowego?

Źródło: www.idc.com.

PODZIEL SIĘ

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ