Bliższe spojrzenie na business case dla LTE

0

Ewolucja do systemu LTE ma zasadniczo zmienić ekosystem mobilny, zarówno pod względem architektury jak i od strony komercyjnej.

Projekt LTE dynamicznie się rozwija przy udziale największych dostawców sprzętu, którzy dostarczają już kompatybilne urządzenia dla klientów w Europie, Azji i Ameryce Północnej. Dwudziestu sześciu dostawców zadeklarowało swoje zaangażowanie w LTE, a pierwsze komercyjne sieci mają zostać uruchomione w 2010 roku.

Wraz ze wzrostem zainteresowania nowym standardem, wszyscy członkowie ekosystemu telekomunikacji mobilnej, a szczególnie operatorzy, szczegółowo analizują business case dla projektu wdrożenia LTE. Gdy ruszały pierwsze sieci 3G, dyskusje koncentrowały się na technologii, pomijając aspekt komercyjny. W efekcie, wdrożenia UMTS u wielu operatorów mobilnych przyniosły wyniki finansowe dalekie od oczekiwań.

Mając to na uwadze, przed decyzją o szerszym zastosowaniu modelu LTE, należy krytycznie ocenić business case. Dostawcy usług pytają najczęściej: „Jaki będzie koszt inwestycji i jakie korzyści LTE zaoferuje?” W większości przypadków operatorzy poszukują odpowiedzi na te pytania oraz badają potencjał LTE poprzez próbne wdrożenia i testy.

Czy nadszedł właściwy czas, aby zainwestować w LTE? W jaki sposób operatorzy mogą wygenerować zyski z LTE, które uzasadnią tę inwestycję?
Ekonomiczne korzyści technologii LTE wynikają z nowych możliwości, jakie ona oferuje. Wyższe przepływności i małe opóźnienie znacząco poprawią wrażenia użytkownika z odbioru treści wymagających wysokich przepływności oraz innych wrażliwych aplikacji. Architektura All-IP zastosowana w LTE, wyższa efektywność widmowa oraz elastyczność w oferowanych szybkościach transmisji do użytkownika gwarantują poprawę ekonomiki sieci względem obecnych technologii.

Aby zrozumieć znaczenie nowych możliwości dla business case’u LTE, warto rozważyć ich potencjalny wpływ na użytkownika.

ARPU (Average Revenue Per User) w sieciach mobilnych obniża się. Na przykład, w Europie zachodniej ARPU obniżył się z 36 dolarów w 2007 roku do 32 dolarów dzisiaj. LTE ma odwrócić tą tendencję poprzez zaoferowanie nowych usług szerokopasmowych oraz innowacyjnych treści i aplikacji.

Jednakże przejście do architektury All-IP w LTE spowoduje, że bardzo atrakcyjnym modelem działalności stanie się Over-the-top (OTT). W tym modelu użytkownicy w coraz większym stopniu będą korzystać z aplikacji internetowych, np. Skype, istotnie ograniczając możliwości generowania przychodu przez operatora.

Architektura All-IP stworzy bardziej otwarte środowisko dla aplikacji OTT, które sprowadzają operatora do roli tzw. bit pipe. Aby oddalić to zagrożenie oraz wygenerować przychody z LTE, operatorzy muszą nawiązać partnerstwa z dostawcami treści i aplikacji, zbudować portale z aplikacjami (przykładem mogą być Google, Nokia, a nawet Samsung) i być może przygotować API w celu udostępnienia szerokich dodanych funkcjonalności sieci dostawcom aplikacji i treści za określoną opłatą.

Po stronie kosztów, jedną z zalet LTE jest możliwość wykorzystania infrastruktury sieci 3G. Maszty, okablowanie pozostają, a najnowocześniejsze stacje bazowe są już gotowe na LTE po aktualizacji oprogramowania. Dalsze oszczędności w LTE mogą być uzyskane poprzez powtórne użycie częstotliwości, ograniczając liczbę wymaganych licencji na nowe częstotliwości.

Architektura IP w LTE oraz szersze wykorzystanie Ethernetu w dostępie do stacji bazowych (backhaul) może znacznie ograniczyć koszty transmisji w przeliczeniu na 1 Mbps. Co więcej, wyższa efektywność widmowa LTE oraz elastyczne dopasowanie szybkości transmisji dla każdego użytkownika powinny ograniczyć liczbę lokalizacji stacji bazowych w sieci. Jednakże, z biegiem czasu, te korzyści mogą zostać ograniczone, gdy wykorzystanie usług wymagających wysokich przepływności transmisji wzrośnie, a operatorzy zwiększą gęstość komórek i przepływności sieci dostępowych, aby zbudować pokrycie i zapewnić odpowiednią jakość.

LTE ma potencjał innowacyjności, jaką sieci 3G ledwie zaczęły oferować. Pozostaje jednak pytanie, czy operatorzy będą w stanie przekształcić swój wertykalny model biznesowy w model oparty na wartości. To pytanie pozostaje otwarte.

Podsumowując, gdy rozpocznie się już migracja do LTE, stworzenie skutecznego modelu biznesowego, innowacyjnego środowiska we współpracy z partnerami oraz znalezienie źródeł przychodów pozostanie zadaniem dla operatorów. Przy braku odpowiedniego planu, grozi nam los, jaki spotkał wiele innych przedsięwzięć, które nie ewoluowały i nie dostosowały się do dynamicznego otoczenia.

Wojciech Głażewski, Juniper Country Manager Poland

PODZIEL SIĘ

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ