Bez odpowiedniej infrastruktury komunikacyjnej trudno wyobrazić sobie nowoczesne miejsce pracy. Warto więc przyjrzeć się bliżej, jakie trendy mają obecnie największy wpływ na rozwój rozwiązań UC (Unified Communication) lub jakie mogą się uwidocznić w najbliższym czasie.
Partnerem bloga jest firma innovaphone.
Poniższa lista trendów może nie być kompletna, ale ma na celu pokazanie głównych kierunków, w których będzie podążać rozwój systemów UC. W zależności od indywidualnych potrzeb każdy może dostrzec nieco inne trendy. Ważne, aby skupić się na tych najistotniejszych. Nie ma też wątpliwości, że nie da się przewidzieć wszystkiego i producenci mogą zaskoczyć nowymi, niespodziewanymi funkcjami.
Unified Communications z chmury
Rozwiązania tego typu są już dostępne od jakiegoś czasu i ich popularność stopniowo rośnie. Wprawdzie wciąż mają mały udział w rynku, ale ich czas dopiero nadchodzi. Jest raczej nieuniknione, że zdominują wdrożenia u klientów. Decyzja o wdrożeniu rozwiązania UC z chmury, hybrydowego lub lokalnego zależy przede wszystkim od wielkości organizacji. Do kompleksowych rozwiązań UCaaS (Unified Communication as a Service) łatwiej przekonać mniejsze firmy. To dlatego, że wolą one koncentrować się na głównej działalności, a nie zajmować się utrzymaniem infrastruktury IT. Natomiast większe firmy preferują rozwiązania hybrydowe lub lokalne.
Rozwiązania hybrydowe
Jest wiele firm, które są zainteresowane usługami typu cloud, ale nie chcą wszystkiego przenosić do chmury. Dla tej grupy propozycją są hybrydowe rozwiązania UC. Umożliwiają one zrobienie pierwszego kroku w kierunku chmury poprzez przeniesienie jedynie wybranych elementów środowiska IT. Przykładowo, urządzenia telekomunikacyjną mogą pozostać w sieci lokalnej, a w chmurze będzie działać wyłącznie oprogramowanie. Takie wdrożenia są możliwe w przypadku rozwiązania UC oferowanego przez firmę innovaphone.
Rozwiązania do pracy grupowej
Użytkownicy oczekują, aby rozwiązania telekomunikacyjne oferowały coraz więcej funkcji, a nie tylko prowadzenie rozmów głosowych, chat i możliwość udostępniania widoku pulpitu. Chodzi o to, żeby w jednym systemie mieć wszystkie funkcje potrzebne do wykonywania codziennej pracy i móc sprawnie pracować w zespołach. Producenci reagują na te potrzeby użytkowników, np. firma innovaphone promuje swoje rozwiązanie UC hasłem Anywhere Workplace, czyli możliwością pracy z dowolnego miejsca.
Nowoczesne miejsce pracy
UC to jeden z głównych czynników kształtujących nowoczesne miejsce pracy. Do tego dochodzą coraz bardziej zaawansowane narzędzia do pracy grupowej. Dlatego sposób, w jaki będziemy pracować, znacznie się zmieni w przyszłości. Nie chodzi wyłącznie o możliwość pracy zdalnej, np. z domu, ale również o sposób wykonywania pracy. Dzięki systemom UC odchodzi konieczność pracy w określonych godzinach – pracownik może zorganizować sobie dzień pracy według potrzeb czy bieżących zadań. Co sprawia, że taki model pracy jest możliwy? Jednym z elementów jest informacja o dostępności – można łatwo sprawdzić, który z członków zespołu jest w danym momencie dostępny. Kolejna istotna funkcja nowoczesnych systemów UC to dostępność pod jednym numerem. Nie trzeba się zastanawiać, pod jakim numerem aktualnie jest dostępny pracownik. Niezależnie od tego, jakiego urządzenia końcowego używa, można się do niego dodzwonić, korzystając z tego samego numeru. Tym urządzeń końcowym mogą być nie tylko wszelkiej maści telefony stacjonarne i komórkowe, ale również komputery. Wymienione funkcjonalności oferuje, m.in. rozwiązanie UC firmy innovaphone.
Subskrypcyjny model płatności
Rosnąca popularność UCaaS sprawia, że coraz częściej firmy decydują się również na subskrypcyjny model płatności. Nie chodzi wyłącznie o sam dostęp do usługi, ale również do najnowszych wersji oprogramowania. Taki model cenowy zapewnia również większą elastyczność klientowi, np. możliwość dynamicznego zwiększanie liczby użytkowników korzystających z usługi lub po prostu włączanie nowych funkcji w celu przetestowania.