Znikające centra danych – firmy przenoszą się do chmury

0

„Disappearing Data Center” trend polegający na porzuceniu idei budowy własnych centrów danych na rzecz przechowywania i przetwarzania informacji w chmurze został umieszczony na szczycie zestawienia przygotowanego przez firmę Gartner. Wzrost zapotrzebowania na usługi zewnętrzne będzie przede wszystkim pochodną wzrostu ilości firmowych danych.

Według prognoz Gartnera, do 2020 roku brak usług chmurowych w firmach będzie równie rzadki co obecnie brak Internetu. Rozwiązania działające w oparciu o technologię cloud computing staną się podstawowym narzędziem do przechowywania danych. Zgodnie z przewidywaniami analityków, najpopularniejsza będzie chmura hybrydowa, łącząca w sobie elementy chmury prywatnej i publicznej. Rozwiązanie to przestanie być traktowane jako przejściowe, a stanie się docelowym modelem dla znakomitej większości przedsiębiorstw.

Chmura u dostawcy
Zwrot biznesu ku chmurze jest ściśle powiązany z outsourcingiem usług serwerowych. Przedsiębiorstwa coraz chętniej przekazują swoje dane firmom zewnętrznym zamiast inwestować we własną infrastrukturę. Przemawiają za tym przede wszystkim kwestie bezpieczeństwa oraz kosztów. Specjalistyczne firmy zewnętrzne posiadają doświadczenie oraz dostęp do technologii, dzięki czemu są w stanie lepiej chronić dane. Przedsiębiorstwa nie muszą również martwić się o kosztowne utrzymanie placówek, regularny serwis sprzętu, konserwację klimatyzacji, systemów przeciwpożarowych czy wymianę komponentów w przypadku awarii. Dzięki rozbudowanej, specjalnie przygotowanej infrastrukturze, firmy świadczące usługi serwerowe są w stanie zagwarantować ciągłość działania i nieprzerwany dostęp do danych.

„Paradoksalnie, kwestie bezpieczeństwa i czynniki ekonomiczne widnieją na czele zarówno listy zwolenników, jak i przeciwników wykorzystania zewnętrznych dostawców usług centrów danych. Przedsiębiorstwa muszą wybrać czy chcą ponosić koszty utrzymania własnej serwerowni czy wolą płacić abonament u dostawcy komercyjnego. Decyzja nigdy nie jest jednoznaczna, gdyż firmy nie chcą martwić się o naprawę własnej infrastruktury w przypadku awarii, ale z drugiej strony obawiają się o nieautoryzowany dostęp i utratę danych przechowywanych w chmurze” – mówi Paweł Olszynka, Analityk rynku telekomunikacyjnego i IT w firmie PMR.

Zapanować nad danymi
Na zamianę własnych placówek data center, wciąż stanowiących istotny element działalności wielu firm, na usługi świadczone przez profesjonalnych dostawców z pewnością wpłynie również rosnąca ilość danych. Rozwój biznesu wiąże się z potrzebą płynnej wymiany informacji odnośnie inwestycji, klientów czy zamówień. Wykorzystanie usług chmurowych stanie się koniecznością ze względu na możliwość szybkiego wdrożenia dodatkowych zasobów.

„Zdarza się, że nawet najdokładniej przygotowana strategia rozwoju w zakresie przetwarzania danych okaże się niewłaściwa. Aby uniknąć utraty dostępu do kluczowych informacji wybierajmy rozwiązania, które w szybki sposób można wyskalować do nawet nieoczekiwanego wcześniej rozmiaru. Przykładem takiego rozwiązania jest właśnie chmura obliczeniowa” – tłumaczy Robert Paszkiewicz, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu w firmie OVH.

PODZIEL SIĘ

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ