Wciąż backupujemy za mało

0

Polski oddział firmy Symantec przeprowadził badanie dotyczące wykorzystania rozwiązań do tworzenia kopii zapasowych i odzyskiwania danych w polskich firmach z sektora MSP. Wynika z niego, że aż 78% polskich firm korzysta z rozwiązań do backupu, ale ich szefowie nie dbają o ochronę danych przechowywanych na komputerach i laptopach pracowników.

Badanie zostało przeprowadzone wśród 100 respondentów z polskich firm zatrudniających od 10 do 1000 pracowników. Wyniki pokazują, że ponad połowa firm (62%), które nie posiadają systemu do backupu twierdzi, że nie ma takiej potrzeby, co oznacza, że wiele małych i średnich firm nie przywiązuje należytej wagi do danych, które są przechowywane w ich komputerach, czy systemach informatycznych. 19% respondentów twierdzi, że firma nie dysponuje środkami na zakup tego typu oprogramowania, a 9% jako powód wskazuje brak osoby, która mogłaby się tym zająć. Powodem takiego stanu rzeczy może być fakt, że aż 62% respondentów z firm, które nie posiadają systemu do backupu twierdzi, że do tej pory nie zdarzyło im się utracić ważnych danych firmy; 38% potwierdziło jednak, że utraciło dane wskutek awarii – najczęściej wskazywano fizyczne uszkodzenie sprzętu – ale połowa z nich je odzyskała.

Spośród firm, które korzystają z rozwiązań do tworzenia kopii zapasowych i odtwarzania danych 72% wskazało, że wykonuje backup na taśmy i biblioteki taśmowe, 50% – backup na dyski, a 38% wskazało płyty CD/DVD. Ankieta wykazała również, że tylko 37% badanych wykonuje backup komputerów osobistych i laptopów swoich pracowników. Świadczy to o tym, że firmy nie zdają sobie sprawy z wartości danych przechowywanych na komputerach i laptopach ich pracowników. Backup centralny stanowi 60%, a w 40% przypadków pracownicy robią to we własnym zakresie.

W odpowiedzi na pytanie o testowanie rozwiązań do backupu i odtwarzania systemów, najwięcej bo 32 procent małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce stwierdziło, że wykonuje testowe odtwarzanie danych z backupu raz na miesiąc, 9% wykonuje to raz na tydzień, a 1% firm robi to codziennie. Niestety, aż 25% ankietowanych twierdzi, że w ogóle nie ma takiej potrzeby, a tylko odpowiednie testy są w stanie zagwarantować skuteczność takich rozwiązań w razie potrzeby.

Spośród firm badanych w Polsce, 37% potwierdziło, że potrzebuje maksymalnie 15 minut na odzyskanie pojedynczych wiadomości z backupu. Ale aż 50 procent respondentów przyznało, że nie wie jaki czas byłby im potrzebny, bo nigdy nie próbowało tego robić, twierdząc że nie było takiej potrzeby — liczba ta jest bardzo niepokojąca i pokazuje, że firmy nie kalkulują ryzyka i kosztów nieplanowanych przestojów. W przypadku fizycznego uszkodzenia sprzętu (np. spalona płyta główna, uszkodzone dyski, itp.) zaledwie 6% respondentów wskazało, że jest w stanie przywrócić serwer do działania w ciągu 1 godziny. Największa ilość respondentów, bo aż 33% odpowiedziała, że nie wie, a 21% potrzebuje na to całego dnia roboczego.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ