NetApp ogłosił, że z firmą Data Domain została podpisana umowa dotycząca jej przejęcia za kwotę 25 USD za akcję (łączna wartość transakcji to ok. 1,5 mld USD). Firma Data Domain to jeden z liderów rynku rozwiązań do deduplikacji, umożliwiających eliminację powtarzających się zapisów w macierzach dyskowych, co przekłada się na znaczne oszczędności przestrzeni dyskowej, szczególnie w systemach backupu.
Jak podczas konferencji prasowej zadeklarowali szefowie obu firm, dzięki globalnej obecności firmy NetApp i szerokiemu kanałowi partnerskiemu, rozwiązania Data Domain będą mogły trafić do większej liczby odbiorców na całym świecie. Rozwiązania, oferowane dotychczas przez Data Domain, w strukturze produktów NetApp będą funkcjonowały jako oddzielna linia produktowa. Zintegrowane natomiast zostaną działy sprzedaży.
NetApp ma już pewne rozwiązania do deduplikacji, ale wykorzystywane są one głównie w macierzach dyskowych stosowanych w pierwszej warstwie pamięci masowych. Dzięki tej transakcji firma będzie mogła wprowadzić technologię deduplikacji także do swoich systemów do backupu i archiwizacji, ale też – być może – rozbudować już posiadane systemy deduplikacji.
Transakcję zaakceptował już zarząd Data Domain. NetApp zakłada, że transakcja zostanie zamknięta w ciągu 60-120 dni, który to czas jest potrzebny na dokonanie odpowiednich formalności, w tym uzyskanie zgody akcjonariuszy.
Analitycy rynku jednak sceptycznie przyglądają się tej transakcji. Wskazują m.in. na to, że kwota, którą NetApp zapłaci za Data Domain, jest zbyt duża, ponieważ stanowi aż pięciokrotność obrotów Data Domain w ostatnim roku finansowym. Tym bardziej, że firmę Data Domain można było przejąć znacznie taniej przed jej wejściem na giełdę w 2007 r., tak jak IBM przejął firmę Diligent za 200 mln USD czy EMC kupił firmę Avamar za 165 mln USD (obie transakcje także dotyczyły rozwiązań deduplikacji).
Analitycy wskazują też, że takie transakcje nie tylko przynoszą nowych klientów, ale często też powodują odpływ dotychczasowych. Wkrótce dowiemy się też, jak zachowają się dotychczasowi partnerzy firmy Data Domain (m.in. 3par, BlueArc, Compellent, EMC, IBM, Pillar i Xiotech), wśród których są bezpośredni konkurencji wobec firmy NetApp.
Pochodząca z Santa Clara (California, USA) firma Data Domain ma 827 pracowników, w 2008 r. wypracowała 274 mln USD obrotu. Firma powstała 2001 r., wówczas otrzymała 41 mln USD pomocy finansowej. Pierwsze produkty wprowadziła do oferty w 2004 r., zaś w 2007 r. weszła na giełdę, zyskując w ten sposób 111 mln USD. Centrum operacyjne Data Domain znajduje się w Research Triangle Park w Karolinie Północnej (USA), gdzie zresztą też mieści się centrum technologiczne firmy NetApp. Data Domain ma też oddziały w Australii, Chinach, Holandii, Hong Kongu, Indiach, Japonii, Korei, Malezji, Nowej Zelandii, Singapurze i Tajwanie, a także lokalne biura w krajach Beneluksu, Danii, Francji, Niemczech, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Włoszech.