W bieżącym roku przedsiębiorstwa będą odgrywać większą rolę w upowszechnianiu rozwiązań do ujednoliconej komunikacji i współpracy (UC&C). Dostawcy będą musieli dostosować swoje oferty rozwiązań UC&C do oczekiwań przedsiębiorstw.
Poniżej opisano cztery najważniejsze trendy, które będą mieć wpływ na przyszły rozwój rozwiązań UC&C.
1. Poznajcie nowy element układanki UC&C, czyli „ujednoliconego klienta”
Ostatnio dużo mówi się o rozwiązaniach UC&C, jednakże aby przedsiębiorstwa mogły w pełni wykorzystać ich potencjał, potrzebują prawdziwie „ujednoliconego klienta”.
Co należy przez to rozumieć? Chodzi przede wszystkim o ułatwienie użytkownikom korzystania z wielu usług na wielu różnych urządzeniach za pomocą jednego interfejsu. Większość dostawców już o to zadbała w ten czy inny sposób, przy czym łatwość obsługi i poziomy usług często różnią się w zależności od urządzenia czy sieci.
Alcatel-Lucent Enterprise wdrożył już rozwiązanie UC&C w pakiecie OpenTouch, który udostępnia interfejs „ujednoliconego klienta” w celu zapewnienia bezproblemowej obsługi wielu różnych urządzeń. Niedawno pakiet OpenTouch otrzymał nagrodę rozwiązania telekomunikacyjnego roku 2014 (2014 Communications Solutions Product of the Year) przyznawaną przez TMC. Przewiduje się, że w 2015 r. łatwość obsługi zwiększy się jeszcze bardziej dzięki dodawaniu kolejnych usług i wdrażaniu „ujednoliconego klienta”, co zapewni przyjazny, intuicyjny interfejs. Tylko w ten sposób branża będzie w stanie zrealizować swoją obietnicę ujednolicenia komunikacji w przedsiębiorstwach.
2. W chmurze niezbędne są zmiany, nie ma rozwiązań uniwersalnych
Już teraz firmy i instytucje dostosowują swoje modele biznesowe w celu szerszego zastosowania techniki chmury obliczeniowej i modeli używania poprzez ograniczanie nakładów inwestycyjnych i skupienie się na kosztach operacyjnych. Przechodzenie na rozwiązania UC&C wpisuje się w ten trend.
Konkurencja wśród dostawców usług udostępnianych w chmurze jest duża, dlatego szukają oni sposobów, aby się wyróżnić. Jednym z takich sposobów jest oferowanie rozwiązań zoptymalizowanych pod kątem konkretnych modeli biznesowych. Co należy przez to rozumieć?
Spójrzmy na kilka przykładów. Alcatel-Lucent już teraz ma w swojej ofercie udostępniane w chmurze rozwiązania UC&C dla branży hotelarskiej, w przypadku których model cenowy jest ściśle powiązany z najważniejszym dla tej branży wskaźnikiem, czyli stopniem wykorzystania pokojów. Powiązanie modelu cenowego bezpośrednio z tym kluczowym wskaźnikiem powoduje powstanie nowego modelu, uwzględniającego cykliczne i sezonowe wahania w tej branży. Ponadto taki model udostępnia rozwiązanie, które w większym stopniu odzwierciedla rzeczywiste potrzeby biznesowe klienta.
Spójrzmy na kolejny przykład pokazujący, jak można udoskonalić model świadczenia usług w chmurze poprzez zastosowanie profili użytkowników. W sektorze opieki zdrowotnej na ogół konsultanci, lekarze, pielęgniarki i pacjenci mają różne poziomy uprawnień dostępu w oparciu o swoje role oraz wymagania działu informatycznego. Jednakże czy działy informatyczne będą chciały płacić taką samą kwotę za różne profile użytkowników? Odpowiedź brzmi nie.
Nie ma rozwiązań uniwersalnych. W 2015 roku i w kolejnych latach dostawcy udostępnianych w chmurze rozwiązań UC&C będą zmuszeni zaoferować modele świadczenia usług dostosowane do rzeczywistych potrzeb przedsiębiorstw.
3. Nieuniknione zatarcie się granic pomiędzy rozwiązaniami UC&C dla przedsiębiorstw i konsumentów
Sukces mediów społecznościowych i innowacyjnych aplikacji do komunikacji sprawił, że znalazły one zastosowanie również w świecie biznesowym. Na przykład Skype jest z powodzeniem stosowany do komunikacji w przedsiębiorstwach, YouTube służy jako kanał wideo, a LinkedIn jest wykorzystywany do nawiązywania kontaktów biznesowych. To zjawisko będzie się pogłębiać.
Segment przedsiębiorstw szybko stał się łakomym kąskiem dla dostawców narzędzi społecznościowych i ułatwiających współpracę. Coraz częściej dostawcy przenoszą innowacje z segmentu konsumenckiego do segmentu przedsiębiorstw, co jeszcze bardziej zaciera granice pomiędzy tymi dwoma obszarami.
Na przykład rozwiązanie OpenTouch Team Share oferuje przedsiębiorstwom funkcję bezpiecznego udostępniania plików, podobną do tej, którą oferuje serwis DropBox. Z kolei OpenTouch Personal Cloud udostępnia bezpieczne i łatwe w obsłudze rozwiązanie ułatwiające współpracę, które jest dostępne z dowolnego miejsca i urządzenia i za które opłata jest pobierana w zależności od bieżącego wykorzystania.
Oczywiście nie wszystkie innowacje z segmentu konsumenckiego będą odpowiednie dla przedsiębiorstw, jednakże wiele z nich stanowi nieodzowny element współczesnego stylu życia i zapewne prędzej czy później znajdą swoje zastosowanie również w działalności biznesowej. W 2015 r. wyzwaniem stojącym przed dostawcami rozwiązań UC&C dla przedsiębiorstw będzie zaszczepienie tych aplikacji na gruncie biznesowym w kontrolowany i bezpieczny sposób.
4. Środowisko rozwiązań UC&C będzie dojrzewać
Te trzy trendy, tzn. „ujednolicone klienty”, nowe modele dostarczania usług w chmurze, oraz nieuniknione zatarcie się granic pomiędzy segmentami przedsiębiorstw i konsumenckim, złożą się na czwarty trend w 2015 roku, czyli powstawanie środowisk UC&C w biznesie.
Niektórym przedsiębiorstwom wystarczy pojedyncze rozwiązanie UC&C od jednego dostawcy, jednakże takich przedsiębiorstw będzie niewiele. Zgodność operacyjna jest warunkiem koniecznym dla każdego przedsiębiorstwa korzystającego z najlepszych rozwiązań w swojej klasie lub takiego, które dostrzega rzeczywistą korzyść biznesową w dostosowaniu rozwiązania do swoich specyficznych potrzeb. Brak zgodności operacyjnej w ofertach rozwiązań niektórych dostawców stanowi przeszkodę dla przedsiębiorstw chcących wykorzystać swoje dotychczasowe inwestycje w informatykę lub skorzystać z dodatkowych aplikacji lub funkcji niedostępnych w rozwiązaniu od jednego dostawcy.
Przedsiębiorstwa chcą czerpać korzyści z najnowszych rozwiązań do współpracy i oczekują, że dostawcy zapewnią im odpowiednie środowiska, dzięki którym będą mogły osiągnąć swoje cele i uzyskać zwrot z inwestycji. W 2015 roku coraz więcej dostawców będzie reagować na trend w zakresie zgodności operacyjnej.
Manish Sablok, dyrektor ds. marketingu na obszar Europy Środkowej, Północnej i Wschodniej w firmie Alcatel-Lucent Enterprise