Spada globalna sprzedaż IP PBX oraz PBX

0

Jak informuje brytyjska firma badawcza MZA Consultants, w czwartym kwartale 2008 roku producenci systemów IP PBX oraz PBX sprzedali niespełna 15 milionów linii, co oznacza siedmioprocentowy spadek. Ogółem w 2008 roku sprzedano 62 miliony linii, prawie o 700 tysięcy mniej niż rok wcześniej.

W czwartym kwartale 2008 roku najgłębszy spadek miał miejsce w Ameryce Łacińskiej – aż o 16 procent, natomiast w Ameryce Północnej i Europie sprzedaż skurczyła się o 10%. Autorzy raportu zwracają uwagę, że wyniki na Starym Kontynencie są w dużej mierze wynikiem osłabienia popytu w Europie Wschodniej. W pierwszych trzech kwartałach region charakteryzował się wysoką dynamiką sprzedaży. Niestety pozytywny trend odwrócił się w ostatnich miesiącach, głównie za sprawą sytuacji ekonomicznej w Rosji i na Węgrzech.

Z kolei Bliski Wschód, Afryka oraz Azja – Pacyfik to regiony o wzrostowej tendencji sprzedaży. Co ciekawe, każdy z nich zanotował dwuprocentowy wzrost sprzedaży. Analitycy z MZA Consultans zwracają uwagę, że ostatni z wymienionych obszarów charakteryzował się dużymi dysproporcjami. Na dojrzałych rynkach popyt na systemy zmalał, natomiast w Chinach odnotowano wzrost sprzedaży.

Raport MZA Consultans informuje również o poziomie penetracji linii IP wśród wszystkich sprzedawanych systemów IP PBX oraz PBX. Na koniec 2008 roku wynosiła ona 25% i była o 4% wyższa niż rok wcześniej. Warto jednak zaznaczyć, że w Ameryce Północnej wskaźnik penetracji osiągnął 52%, w czwartym kwartale 2008 na tym kontynencie sprzedano 1,5 miliona linii IP. Natomiast w Europie Zachodniej nasycenie liniami IP wynosiło 29%. A ich sprzedaż w ostatnich trzech miesiącach 2008 roku zamknęła się liczbą 1,2 miliona.

Segment małych i średnich systemów do 100 linii, okazał się bardziej wrażliwy na spowolnienie gospodarcze. W przypadku mniejszych systemów zanotowano 10 procentowy spadek. Natomiast rynek dużych systemów, powyżej 100 linii, skurczył się zaledwie o 1%.

Liderem w segmencie małych i średnich rozwiązań IP PBX oraz PBX był Panasonic z 17-procentowym udziałem. Odmiennie wyglądał podział ról wśród graczy oferujących rozwiązania dla dużych przedsiębiorstw. Tutaj prym wiodło Cisco, które w czwartym kwartale 2008 roku kontrolowało 24% rynku systemów powyżej 100 linii, następne miejsca przypadły firmom Avaya i Nortel – obaj producenci zdobyli po 10% rynku.

PODZIEL SIĘ

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ