Przejście z tradycyjnych sieci komunikacyjnych na pakietowe technologie All-IP jest celem wielu firm, nawet operatorów telekomunikacyjnych. Warto przyjrzeć się, jakie powody sprawiają, że w niepamięć odchodzi technologia ISDN, a firmy przesiadają się na komunikację w całości opartą o protokół IP.
Partnerem akcji „Miesiąc bezpiecznej i szybkiej komunikacji” jest firma innovaphone.
Bez wątpienia czas klasycznej, stacjonarnej telefonii powoli dobiega końca. Wszystkie kanały komunikacyjne – dotychczasowe i nowe – coraz częściej działają w oparciu o protokół IP. Standaryzacja technologii transmisji, polegająca na przejściu od konwencjonalnej telefonii stacjonarnej do zaawansowanej technologii IP oznacza, że wiele istniejących systemów telefonicznych w ich obecnej formie przestanie w ogóle działać.
Jednak proces migracji najczęściej odbywa się stopniowo. Przez jakiś czas równolegle muszą funkcjonować dwa systemy: tradycyjna telefonia i sieć IP. Proces migracji powinien być bowiem niezauważalny dla użytkownika, tzn. nie powinien on tracić łączności. Aby zapewnić komunikację między sieciami, stosuje się tzw. bramki VoIP. Montuje się je pomiędzy klasycznym systemem telefonicznym oraz łączem SIP. Dzięki temu nadal można korzystać z urządzeń analogowych, takich jak telefony biurkowe i faksy. W wielu przypadkach zaletą takiego rozwiązania jest również możliwość rozbudowania bramki VoIP do profesjonalnego rozwiązania komunikacyjnego UC.
Płynna migracja pozwala na stopniowe wejście w świat IP. Poszczególne etapy migracji można zawsze elastycznie dostosować do bieżącej sytuacji firmy. Kontrolowane przejście na nowy system jest również bardziej przyjazne dla pracowników, którzy mają w ten sposób możliwość zapoznania się z nowymi funkcjami oraz aplikacjami.
Wdrożenie bramki VoIP to z reguły nieduża inwestycja, a umożliwiająca wygodne przejście na protokół IP i przygotowanie infrastruktury telekomunikacyjnej w firmie do przyszłych wymagań. Częstokroć to próba dalszego utrzymywania centralek PBX będzie kosztowniejsza niż budowa systemu VoIP.
Komunikacja jako aplikacja
Transmisja głosu ewaluowała w ostatnich latach do postaci aplikacji IT. Obecne rozwiązania komunikacyjne dla biznesu oferują wiele dodatkowych funkcji oraz możliwości integracji głosu i danych w firmie. Narzędzia do komunikacji wideo, przesyłania treści czy obsługi mobilności ułatwiają komunikację między zespołami i pracownikami i przyczyniają się w ten sposób w znacznym stopniu do optymalizacji procesów biznesowych. Dlatego przejście na technologię All IP nie jest uciążliwą koniecznością, ale perspektywiczną decyzją w kierunku budowy inteligentnego i wydajnego rozwiązania Pure IP. W krótkim czasie takie rozwiązanie przynosi namacalne korzyści. Wbrew obiegowej opinii niższe koszty nie są dla wielu firm główną zachętą do inwestycji w VoIP, lecz właśnie usługi dodane, jakie on oferuje.
Praktyczną nowinką są rozwiązania WebRTC. Usługa Real Time Communication jest obecnie standardem wbudowanym w wiele przeglądarek internetowych. Aplikacja wykorzystująca WebRTC umożliwia komunikację w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem głosu i wideo oraz współdzielenie widoku ekranu. Połączenia realizowane są za pomocą przeglądarki internetowej. Technologia ta umożliwia profesjonalną komunikację biznesową bez barier — bez względu na to, gdzie znajdujesz się użytkownik – i bez opłat za połączenia.
Jak przygotować się do wdrożenia?
Planowanie procesu wdrożenia rozwiązania komunikacyjnego opartego na sieci IP musi uwzględniać kilka kluczowych kwestii. Należy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy nowy system ma obsługiwać dotychczas używane telefony biurkowe. Z jednej strony możliwość korzystania z dotychczasowych urządzeń to niższa inwestycja początkowa, ale z drugiej nowe terminale IP oferują znacznie większe możliwości.
Trzeba sprawdzić czy firmowa sieć jest przystosowana do obsługi VoIP. Przy projektowaniu sieci VoIP szczególne znaczenie mają bowiem czynniki wpływające na jakość połączeń, np. przesyłanie tą samą siecią danych i głosu. Aby zapewnić dobrą jakość połączeń, należy używać przełączników z obsługą QoS (Quality of Service). Ponadto większość dostępnych systemów potrafi samodzielnie dobierać kodeki w zależności od bieżących parametrów sieci. W rozwiązaniach ze sprzętową centralą IP PBX to zwykle ona podejmuje decyzję o rodzaju kodeka, natomiast w pozostałych sytuacjach tę decyzję podejmuje oprogramowanie klienta. Dużą zaletą jest obsługa standardu PoE (Power over Ethernet) przez przełączniki. Wtedy aparaty telefoniczne nie będą potrzebowały dodatkowej linii zasilającej.
Warto sprawdzić, czy urządzenia sieciowe mają zasilanie awaryjne UPS. Jeśli nie, powinno się je zakupić. W przypadku awarii zasilania pozwoli to na ciągłe działanie urządzeń sieciowych i central. Przełączniki obsługujące PoE podłączone do systemów podtrzymujących napięcie UPS mogą również pełnić rolę awaryjnego źródła zasilania dla telefonów.