Innowacje sposobem na kryzys

0

Kryzys nie może zatrzymać rozwoju nowych technologii. A przyszłość należy do dynamicznych przedsiębiorstw. Tak przynajmniej sądzą włodarze koncernu Alcatel Lucent, prezentując swoje koncepcje na XIX Alcatel Lucent Forum.

W dniach 4-5 marca w paryskim Palais des Congres odbyło się XIX Forum Alcatel Lucent. W spotkaniu uczestniczyli dystrybutorzy, dilerzy, dziennikarze, analitycy a także producenci współpracujący z Alcatel Lucent. Hasło „Become a dynamic enterprise”, czyli bądź dynamicznym przedsiębiorstwem, było motywem przewodnim imprezy.

W tym roku forum było wyjątkowe, co najmniej z dwóch powodów – kryzysu, który dotknął światową gospodarkę, a także osoby Bena Vervaayena – prezesa Alcatel Lucent. Vervaayen, uważany za głównego autora sukcesów British Telecom, piastuje to stanowisko dopiero od połowy 2008 roku, kiedy zastąpił Pat Russo. W swoim przemówieniu, rozpoczynającym imprezę, Ben Vervaayen wspomniał o dwóch podstawowych fundamentach, na których należy budować biznes w ciężkich czasach – zaufaniu i przeświadczeniu o własnej sile. Prezes Alcatel Lucent dodał również, że innowacje nie polegają na produkowaniu kolejnych przedmiotów czy gadżetów. W trudnych czasach przetrwają firmy, potrafiące zaoferować swoim klientom prawdziwą wartość, rozwiązania zmieniające ich styl życia. Vervaayen wiąże duże nadzieje z globalizacją, a także gospodarką cyfrową. – „Cyfrowa gospodarka tworzy pole dla kreatywnych ludzi, stwarza szanse opracowanie nowych rozwiązań, co jeszcze kilkanaście lat temu byłoby niemożliwe” – mówił Vervaayen.

Z kolei Tom Burns, szef działu rozwiązań dla przedsiębiorstw w firmie Alcatel Lucent, w swoim wystąpieniu podawał liczne przykłady innowacyjnych produktów, które narodziły się w czasach recesji. Dzieckiem ostatniego kryzysu jest chociażby iPod, który powstał na przełomie XX i XXI wieku, kiedy pękła „internetowa bańka”. „Co byłoby, gdyby firmy w czasach kryzysu firmy podjęły decyzję o wstrzymaniu innowacji?” – pytał Burns.

Obecnie jednym z najważniejszych zadań, przed którymi stają firmy teleinformatyczne jest uproszczenie komunikacji. Jak wynika z licznych analiz, około70% kosztów pochłania utrzymanie, wsparcie systemów informatycznych, a tylko 30% przeznacza się na innowacje. Uproszczenie komunikacji, według Alcatel Lucent, polega m.in. na zmianie tych relacji. Burns podawał przykłady przedsiębiorstw korzystających z trzech różnych sieci – głosu, danych, wideo. To złe rozwiązanie, generujące niepotrzebne koszty. Uproszczenie komunikacji polega na zastąpieniu kilku sieci przez jedną sieć IP. Takie rozwiązanie przynosi nie tylko oszczędności na kosztach połączeń, ale również zarządzania i zużycia energii. – „Oszczędzaj, ale przy okazji zarabiaj” – zachęcał Tom Burns.

Nowe rozwiązania
Alcatel Lucent Forum towarzyszy wystawa, na której swoje produkty pokazują zarówno gospodarz imprezy, jak i jego partnerzy. W tym roku byli to między innymi: HP, Nokia, Thales, IBM. Tandberg, Polycom, Ascom, NextiraOne. W hali Palais des Congres można było obejrzeć systemy Unified Communications, a także aplikacje wspomagające ich pracę, serwery teleinformatyczne, telefony IP, wideotelefony, a także szereg rozwiązań dedykowanych dla specyficznych grup odbiorców – szpitali, hoteli czy energetyki.

Wśród kilkudziesięciu prezentowanych produktów na uwagę zasługuje OmniAcesss 3500 Nonstop Laptop Guardian. Urządzenie zaciekawi firmy zamierzające kontrolować i chronić firmowe laptopy przed kradzieżą. W skład rozwiązania wchodzą karty PCMCIA montowane w laptopach oraz bramka instalowana w firmie, zarządzająca i kontrolująca grupę komputerów. Nonstop Laptop Guardian jest wyposażony we własny procesor, zasilacz i system operacyjny. Współpracuje z szerokopasmową siecią bezprzewodową (3G, Wi-Fi) i umożliwia zarządzanie laptopami przedsiębiorstwa nawet wówczas, kiedy są wyłączone.

Do produktów innowacyjnych można zaliczyć pokazywany smart meter. Sama idea smart meteringu polega na dostarczeniu klientom rozwiązania, które pozwoli prowadzić „w czasie rzeczywistym” interakcję z firmami energetycznymi na podstawie informacji o cenie oraz wielkości zużycia energii. Konsumenci poprzez przeglądarkę internetową mogą śledzić poziom zużycia energii elektrycznej bądź gazu, w podziale na dni, godziny czy też miesiące. A uzyskane informacje pozwolą im zwiększyć efektywność zużycia energii. Wdrożenie takiego rozwiązania jest możliwe jedynie w przypadku współpracy dostawcy systemu, operatora telekomunikacyjnego i firmy energetycznej. Alcatel-Lucent rozpoczął współpracę z kilkoma dużymi firmami energetycznymi nad utworzeniem inteligentnych sieci energetycznych (ang. Smart Grids).

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ