Avaya Aura jest jednym z pierwszych w branży rozwiązań, w którym zastosowano standardową technologię wirtualizacji w celu usprawnienia komunikacji. Producent zapowiada, że będzie to główna metoda wdrażania jego aplikacji.
W Avaya Aura wirtualizacja jest rozumiana jako wykorzystanie oprogramowania w taki sposób, aby jedno urządzenie mogło obsługiwać równocześnie wiele aplikacji. Avaya Aura System Platform to technologia wirtualizacji, która pozwala na wdrożenie aplikacji Avaya Communication Manager, Voice Messaging, SIP Enablement Services, Application Enablement Services, Utility Services i Media Services na jednym serwerze bez wprowadzania modyfikacji w tych aplikacjach. Wirtualizacja umożliwia ograniczenie sprzętu potrzebnego do uruchomienia aplikacji, a to z kolei przekłada się na mniejsze zużycie energii i redukcję kosztów serwisu.
Rozwiązanie Avaya Aura jest przeznaczone dla firm średniej wielkości. Można do niego dodać oprogramowanie Avaya Contact Center Express (CCE), do prowadzenia contact center. Avaya Aura będzie dostępne w dwóch wersjach: Standard i Enterprise. Wersja Enterprise zawiera dodatkowo pakiet Avaya Unified Communications All Inclusive dla użytkowników końcowych.