Motorola zaprezentowała wyniki badań nad przyszłym użyciem technologii komunikacyjnych w regionie EMEA. Wyniki badań pokazują przede wszystkim, że wprawdzie firmy z entuzjazmem odnoszą się do nowych technologii, które obiecują wzrost produktywności, ale nie spieszą się z ich wdrażaniem i wolą zaczekać, aż rozwiązania te będą szerzej stosowane.
Sondaż, który na zlecenie Motoroli przeprowadziła firma IDC, objął 267 przedsiębiorstw z krajów regionu EMEA: Francji, Niemiec, Włoch, Holandii, Norwegii, Rosji, Arabii Saudyjskiej, Republiki Południowej Afryki, Hiszpanii, Szwecji i Wielkiej Brytanii.
Zaledwie 19% firm uważa się za „innowatorów” wdrażających technologie jako pierwsi w swoich sektorach. Najwięcej firm zalicza siebie do grona „wczesnych nabywców” (22%) lub „wczesnej większości” (30%). Zaledwie 7% uznaje siebie za „opieszałych” we wdrożeniach.
Jeśli chodzi o źródła inspiracji w odniesieniu do stosowania nowych rozwiązań technologicznych to branża mediów i komunikacji jest postrzegana jako najbardziej innowacyjna (37%), a kolejne miejsca zajmują sektor wytwórczy (28%) oraz transport i logistyka (23%).
Choć wyniki badań wskazują na ostrożne podejście do inwestowania w technologie, pojawia się w nich kilka interesujących statystyk dotyczących specyficznych wdrożeń technologii.
Najważniejsze informacje
- Większość przedsiębiorstw w regionie EMEA wykorzystuje sieci WLAN (84%), komputery mobilne (81%) oraz technologię VoIP (69%). Ponad połowa respondentów (52%) stwierdziła, że ich firmy korzystają z bezprzewodowego dostępu do Internetu na zewnątrz budynków.
- Urządzenia RFID są używane przez niemal jedną czwartą firm objętych sondażem (23%).
- Nowe technologie cieszą się dużą popularnością: 49% respondentów używa technologii komunikacji zunifikowanej, 47% — cloud computing, a 40% — wideo wysokiej jakości. Co ciekawe, 40% firm używa korporacyjnych sieci społecznościowych, a 27% — urządzeń sterowanych głosem.
- Wśród firm, które obecnie nie wdrażają tych rozwiązań, 33% nie jest zainteresowanych używaniem cloud computing w ciągu następnych pięciu lat, a 22% nie zamierza wdrażać komunikacji zunifikowanej. Jest to przykładem trendu „poczekamy, zobaczymy”.
- W Arabii Saudyjskiej niemal połowa respondentów wskazuje wyższą produktywność biznesową jako największą korzyść. W przypadku duńskich firm kluczowe znaczenie ma większa efektywność środowiskowa.
- Różnice regionalne: wyniki badań pokazują wyższy stopień wykorzystania komunikacji zunifikowanej we Włoszech (63%), Arabii Saudyjskiej (64%) i Hiszpanii (61%). Sondaż sugeruje mniejszą popularność tej technologii w Holandii (26%) i we Francji (35%).
- Wysoki poziom wdrożeń mediów społecznościowych – 40% respondentów używa korporacyjnych technologii społecznościowych, co sugeruje, że wykraczają one poza sferę towarzyską i zaczynają mieć rzeczywisty wpływ na środowisko pracy.
– Wyniki badań sugerują, że dostawcy technologii muszą skupić się na biznesowym uzasadnieniu nowych wdrożeń, zamiast po prostu podkreślać cechy i korzyści. W bieżącym klimacie ekonomicznym widać zrozumiałą ostrożność inwestorów, która bez wątpienia zniechęca do wypróbowywania nowych rozwiązań. Postępy w mobilnym przetwarzaniu danych, sieciach bezprzewodowych, VoIP i cloud computing mogą zapewnić znaczne, natychmiastowe korzyści klientom, którzy mają odwagę w nie zainwestować. Trzeba jednak przekonać ich, że decyzja ta przyniesie pokaźny zwrot z inwestycji – powiedział Marco Landi, wiceprezes ds. dystrybucji w regionie EMEA, Motorola Solutions.