Badania ponad 10 000 konsumentów z 21 krajów, które przeprowadziła międzynarodowa grupa badawcza Ipsos na zlecenie Lexmark International, wykazują spadek zaufania do jakości produktów elektronicznych.
78% osób, które wzięły udział w badaniu nie oczekuje od swoich urządzeń elektroniki użytkowej żywotności dłuższej niż 5 lat, a 60% życzyłoby sobie, aby były one wykonane z lepszej jakości materiałów.
Mimo że zaufanie do jakości i trwałości produktów nowych technologii, telefonów komórkowych, laptopów, aparatów cyfrowych, drukarek etc. jest wciąż na niskim poziomie, większość respondentów (83%) stwierdziła, że mieliby więcej zaufania do urządzeń z dłuższym okresem gwarancji. 40% ankietowanych wskazało przedłużoną gwarancję jako najlepszy sposób na przekonanie ich do jakości danej technologii.
Wnioski z badania
- Zaledwie 2% respondentów utożsamia wysoką cenę elektroniki z jej trwałością
- 24% respondentów nie deklaruje przywiązania do jednej marki i zmienia ją, jeśli okaże się zawodna
- Kobiety oczekują większej trwałości sprzętu elektronicznego niż mężczyźni
67% badanych czuje się winna, gdy pozbywa się urządzeń elektronicznych, ale blisko połowa (48%) przyznaje, że raczej pozbędzie się urządzenia, którego gwarancja się skończyła niż będzie je naprawiać. Konsekwencją takiego działania będzie wzrost ilości e-odpadów.
Mieszkańcy Północnej Ameryki, Australii i Europy Zachodniej są bardziej skłonni pozbyć się niesprawnego urządzenia, którego nie obejmuje już gwarancja. Tymczasem mieszkańcy Wschodniej Europy, Środkowego Wschodu, Afryki, Azji i Południowej Ameryki są skłonni do naprawiania urządzeń elektronicznych, których okres gwarancji minął.
Zachowania europejskich konsumentów
- Mieszkańcy krajów Skandynawii są bardziej skłonni wymienić uszkodzone urządzenie, którego okres gwarancji minął – w szczególności Duńczycy (67%) i Norwegowie (65%)
- Mieszkańcy Europy Wschodniej skłaniają się ku naprawie uszkodzonych urządzeń nieobjętych już gwarancją – w szczególności Rumuni (61%) i Polacy (60%)
- Norwegowie to najbardziej zagorzali zwolennicy gwarancji, 57% z nich poszukuje przedłużonej gwarancji, którą traktują jako dowód wysokiej jakości produktu