Firma CTS w październiku 2011 roku rozpoczęła realizację badania wśród polskich firm z zakresu Zielonego IT. Badanie przeprowadzone było przy pomocy aplikacji internetowej dostępnej dla zainteresowanych respondentów na stronie www. Wyniki badania pokazały, iż znaczna część ankietowanych zna zalety wprowadzenia w firmie metody zarządzania sprzętem IT – tak zwanego Zielonego IT.
Najważniejsze wnioski z badania:
Najczęściej wymieniane zalety wprowadzenia GreenIT:
- zmniejszenie zużycia energii elektrycznej, zmniejszająca koszty utrzymania infrastruktury IT,
- efektywniejsze wykorzystanie sprzętu (dłuższa żywotność),
- zastosowanie najnowszych technik oraz oprogramowania do wirtualizacji ograniczy ilość maszyn oraz miejsca, a zatem zmniejszy koszty utrzymania
Większa część ankietowanych umiała wymienić co najmniej jedną metodą oszczędzania energii pracy komputera, a także wymienić co najmniej jedną ekologiczną zaletę stosowania monitorów LED.
Ponad 70% ankietowanych nie stosuje w firmie zarządzania energią sprzętu sieciowego. Wynika to z faktu, że nawet w firmach w których zarządza się energią na poziomie stacji roboczych i serwerów bardzo często zapomina się o urządzeniach sieciowych (drukarki, przełączniki, rutery itp.) Drugi powód to brak odpowiednich narzędzi pozwalających na kontrolowanie i centralne zarządzanie tego segmentu.
Na pytanie dotyczące podania przynajmniej jednej metody działań recyklingowych związanych z wymianą sprzętu komputerowego respondenci wymieniali między innymi:
- w momencie wymianu sprzętu na nowy istnieje możliwość oddania starego sprzętu do utylizacji odpadów elektronicznych,
- umieszczanie specjalnych pojemników na odpady elektroniczne,
- regeneracja tonerów i baterii, zbędne wydruki/dokumenty/kartony po sprzęcie lądują w kontenerze na papier, uszkodzone sprzęty są demontowane przed oddaniem do firmy recyklingowej – część peryferii jest sprawnych i wykorzystywanych w innych sprzętach (dyski, klawiatury, pamięci, zawiasy matryc, zasilacze itp),
- rozkładanie sprzętu komputerowego na części oraz wykorzystywanie zdatnych do użytku ponownie lub odzysk materiałów wykorzystanych do ich zbudowania – glinu, tworzyw sztucznych itd.
Ponad 90% respondentów odpowiedziało twierdząco na pytanie o to, czy poprzez zmianę parametrów w ustawieniu oprogramowania urządzeń peryferyjnych można ograniczyć zużycie energii. Można tego dokonać przez urządzenia peryferyjne modyfikując ustawienia w ich oprogramowaniu, pozwalając m.in. na automatyczne przejście w tryb zmniejszonego poboru prądu w czasie bezczynności, przełączanie w tryb gotowości. Problem często jest centralizacja zarządzaniem takimi parametrami szczególnie kiedy w naszej firmie posiadamy dużą ilość i wiele rodzajów urządzeń.
Ankietowani udzielili także pozytywnej odpowiedzi na pytanie dotyczące tego, czy istnieje możliwość zastąpienia trzech serwerów używanych w firmie jednym, który spełniałby wszystkie zadania. W zakresie sprzętowym bardzo często jest prawda. Możliwość wykorzystania wirtualizacji pozwala na znaczne zmniejszenie ilości sprzętu serwerowego na rzecz bardziej skonsolidowanego i wydajnego.
Ponad 70% ankietowanych wiedziała także, że wprowadzanie elektronicznego obieg dokumentów w firmie jest działaniem mającym na celu popularyzację społeczeństwa informacyjnego. Odejście od papierowego obiegu dokumentów pozwala na popularyzację społeczeństwa informacyjnego poprzez m.in. zmianę przyzwyczajeń i przeniesienie ich na życie prywatne. Jeśli firma preferuje elektroniczny obieg dokumentów niektórzy z nas będą przenosili te zachowania do naszego życia codziennego starając się, o ile jest możliwe, korzystać z internetowych wydań gazet, magazynów, książek. Także w relacjach z administracją państwową będziemy mogli (a część już możemy – np. rozliczenia podatków przez Internet) skorzystać z dokumentacji elektronicznej.
Materiał Centrum Technik Sieciowych Sp z o.o.
cts.com.pl