Instytucje finansowe tolerują straty z cyberprzestępczości

0

Według badania przeprowadzonego przez Kaspersky Lab wraz z B2B International w 2014 roku 52% firm z sektora finansowego rekompensuje klientom straty poniesione w wyniku oszustwa internetowego bez badania okoliczności zdarzenia. Niemal jedna trzecia firm uważa, że koszty spowodowane przez cyberzagrożenia są niższe niż koszt ochrony.

Wiele firm, które mają do czynienia z płatnościami online, jest gotowych zaakceptować dodatkowe koszty wynikające z cyberataków. 28% przedstawicieli firm sektora finansowego oraz 32% pracowników sklepów internetowych, którzy zostali objęci badaniem, jest przekonanych, że łączne straty spowodowane przestępczością internetową, w tym zwrot skradzionych pieniędzy, nie są wyższe niż koszty zainstalowania rozwiązań bezpieczeństwa. Tylko 19% firm z branży finansowej oraz 7% rynków online (gdzie na jednej platformie można kupić produkty wielu różnych producentów) wskazuje koszt rekompensowania strat klientów jako jeden z trzech najpoważniejszych skutków cyberoszustwa.

Jednocześnie, wg danych z chmury Kaspersky Security Network, w 2013 r. prawie 4 miliony użytkowników produktów firmy Kaspersky Lab trafiło na finansowe szkodliwe oprogramowanie, które próbowało ukraść ich pieniądze (wzrost o 18,6% w porównaniu z 2012 r.). W grudniu 2013 r. wiele banków z Ameryki Północnej poniosło straty w wysokości ponad 200 milionów dolarów na skutek wycieku szczegółów dotyczących kart kredytowych oraz danych osobistych ich klientów – a ostateczna wysokość strat z tego tytułu będzie prawdopodobnie znacznie wyższa. Naturalnie, ciągły wzrost cyberprzestępczości doprowadzi do sytuacji, gdy suma odszkodowań wypłacanych przez firmy przewyższy zarówno koszt ochrony transakcji finansowych, jak i ich budżet przeznaczony na rekompensatę takich strat.

Oprócz konieczności przeznaczenia w budżecie środków na zwrot pieniędzy ukradzionych klientom firmy z branży finansowej muszą również pokryć koszty obsługi skarg klientów. Co ważniejsze, nawet jeśli ofiary szybko otrzymają rekompensatę strat, zastanowią się, czy warto korzystać z usług banku, który nie jest w stanie zapewnić ochrony konta online. Dlatego lepiej zapobiegać stratom niż je rekompensować – powiedział Ross Hogan, szef działu zapobiegania oszustwom, Kaspersky Lab.

Kolejnym mocnym argumentem przemawiającym za wykorzystywaniem wyspecjalizowanych rozwiązań bezpieczeństwa jest niedbałość klientów. Według innego badania Kaspersky Lab 57% użytkowników zwraca niewielką uwagę, lub żadnej, na bezpieczeństwo swoich płatności online, ponieważ uważa, że wszelkie niezbędne działania podejmuje ich bank. To jedynie zwiększa prawdopodobieństwo, że padną ofiarą cyberprzestępców.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ