Oprogramowanie definiuje miejsce pracy

0

W branży IT ostatnio dość sporo mówi się o programowo definiowanym centrum danych i programowo definiowanych sieciach. Software-Defined Workplace stanowi logiczną kontynuację tej koncepcji po stronie klienta, obejmującą wszystkie stanowiska IT w firmie.

Już w czasach komputerów mainframe w informatyce liczyła się dobra współpraca między sprzętem a oprogramowaniem. Z tego też względu informatyka była od zawsze „definiowana” przez oprogramowanie. Pojęcie „Software-Defined” oznacza jednak coś innego: odłączenie aplikacji od zasobów sprzętowych za pomocą wirtualizacji oraz ich efektywne, elastyczne udostępnianie poprzez zastosowanie narzędzi automatyzacyjnych. SDDC to zatem nic innego, jak zwirtualizowane, wysoce zautomatyzowane centrum danych. Przez długi czas przeszkodą był brak wirtualizacji urządzeń sieciowych w centrum danych. Obecnie Software-Defined Networking zapewnia rozdzielenie wirtualnej jednostki kontrolnej i sprzętu sieciowego. Dzięki temu możliwa jest pełna automatyzacja takich procesów, jak na przykład przenoszenie aplikacji i zasobów danych z jednego centrum danych do drugiego, w zależności od aktualnych potrzeb organizacji.

Software-Defined Datacenter jest kolejnym terminem pojawiającym się w branżowych dyskusjach na temat efektywnej pracy IT. Również po stronie klienckiej przez długi czas sprzęt znajdował się na pierwszym miejscu: użytkownik miał „swój” komputer osobisty, na którym mógł działać bardziej elastycznie, niż wcześniej na komputerach mainframe; później przyszedł czas na „osobisty” notebook, na którym był w stanie pracować nawet w podróży. Zupełnie inną odsłonę mobilności przyniósł BlackBerry, ale i w tym wypadku możliwość korzystania z poczty elektronicznej poza biurem była powiązana z określonym sprzętem.

Całkowite ‘odłączenie’.

Software-Defined Workplace zapewnia całkowite odseparowanie sprzętu użytkownika od wykorzystywanych aplikacji, usług i zasobów danych. Umożliwia pracownikowi zarówno dostęp do zasobów firmy i zasobów ulokowanych w chmurze, przy wykorzystaniu dowolnego urządzenia końcowego, od klasycznego komputera osobistego lub notebooka poprzez urządzenia typu „cienki klient”, aż po nowoczesne smartfony i tablety. Dzięki konsekwentnemu oddzieleniu sprzętu od oprogramowania pracownicy mogą także korzystać ze swoich prywatnych urządzeń w ramach polityki „Bring Your Own Device” (BYOD).

Zarówno usługi terminalowe a także wirtualizacja aplikacji i desktopów są oferowane przez rynek już od dłuższego czasu, a stanowiska pracy dostępne w ramach usług z chmury (Desktop as a Service) również zyskują na popularności. Jednak i tutaj „Software-Defined” funkcjonuje nadal jako czysta wirtualizacja: programowo definiowane miejsce pracy obejmuje, oprócz aplikacji firmowych, również aplikacje na iPhone, iPad’a lub ich odpowiedniki z systemem Android. Te urządzenia początkowo wymykały się centralnej kontroli działu IT w firmie.

Z tego względu architektura definiowana programowo musi obejmować zarówno rozwiązania umożliwiające bezpieczne korzystanie ze zdalnych stanowisk pracy i aplikacji oraz rozwiązania Enterprise Mobility Management, by kompleksowo zarządzać urządzeniami mobilnymi w firmie. Dotyczy to nie tylko centralnego zarządzania jako takiego, lecz również bezpiecznej obsługi firmowych aplikacji, z uwzględnieniem aplikacji produkcyjnych, przeglądania Internetu i prowadzenia konferencji w sieci czy też takich funkcji, jak zdalny dostęp do komputera osobistego z poziomu urządzenia mobilnego.

Ponadto definiowane programowo miejsce pracy oferuje nie tylko dostęp do firmowych aplikacji i danych – może również zawierać rozwiązania osadzone w chmurze, takie jak pamięć masowa. To daje firmom swobodę wyboru i możliwość samodzielnej decyzji, gdzie ich dane będą zapisywane – lokalnie, czy na zewnątrz np. w chmurze.

Jednolity wygląd i funkcjonalność.
Software-Defined Workplace umożliwia użytkownikom korzystanie z dowolnych urządzeń końcowych i ze wszystkich zasobów, które zostały im udostępnione przez pracodawcę – zawsze w jednolitym wyglądzie i funkcjonalności, co znacznie ułatwia obsługę, a tym samym pozwala zredukować liczbę zapytań kierowanych do działu wsparcia (helpdesku).

Programowo definiowane miejsce pracy umożliwia także wprowadzanie nowych, ukierunkowanych na mobilność procesów roboczych oraz pozwala na bezpieczne udostępnianie informacji. Tym samym Software-Defined Workplace łączy to, co najlepsze z obydwu światów: pełną elastyczność dla użytkowników końcowych i maksymalną efektywność dla IT.

Krzysztof Celmer, Country Manager Poland, Citrix.

PODZIEL SIĘ

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ