Western Digital szachuje rywali

0

Western Digital zapłacił za Hitachi GST 4,3 miliarda dolarów. To największa w historii akwizycja na rynku dysku twardych. Druga pod względem wartości fuzja miała miejsce w 2002 roku, wówczas Hitachi zapłaciło 2,05 miliarda dolarów. Cztery lata później Seagate wyłożył 1,9 miliarda dolarów, przejmując Maxtor. Czy amerykański koncern podjął trafną decyzję?

Western Digital już od co najmniej dwóch lat szukał kandydata do przejęcia wśród producenta dysków twardych. W 2009 roku pojawiły się spekulacje dotyczące kupna działu dysków twardych Fujitsu, ale ostatecznie trafił on w ręce Toshiby. Pod koniec ubiegłego roku Bloomberg poinformował, że Seagate odrzucił ofertę WD. W końcu łowy zakończyły się pomyślnie, w sieci WD wpadło Hitachi GST. Długie poszukiwania powinny się opłacić. Akwizycja Hitachi GST bardziej wzmocni pozycję firmy niż pozyskanie działu dysków twardych Fujitsu. Z kolei na Seagate trzeba byłoby wyłożyć dużo więcej pieniędzy, około 7 miliardów dolarów.

Nowy krajobraz na rynku dysków twardych przedstawia się dla WD nad wyraz interesująco. Nie brakuje opinii, że ostatnia transakcja to Waterloo dla Seagate. Nawet jeśli jest w tym trochę przesady, to rzeczywiście sytuacja tego producenta mocno się skomplikowała. Na rynku dysków twardych pozostało czterech liczących się graczy – dwóch ze Stanów Zjednoczonych – WD oraz Seagate oraz duet azjatycki Toshiba oraz Samsung. Czy wymieniona czwórka będzie kontynuować wojnę cenową? Fuzja jej nie powstrzyma, dziś jedynym autem HDD w walce ze swoim najgroźniejszym konkurentem SSD jest cena, a dyski SSD z roku na rok tanieją. Dlatego nawet gdyby na rynku pozostało dwóch najsilniejszych producentów to i tak musieliby toczyć ostrą rywalizację, w której najsilniejszą bronią byłaby cena.

Nowy układ sił

Western Digital nawet bez Hitachi GST sprzedaje najwięcej dysków twardych na świecie, kontrolując 31 procent globalnego rynku. Natomiast w zestawieniach obejmujących przychody ze sprzedaży dysków twardych prymat należy do Seagate, wynika to z faktu, że domeną WD są dyski przeznaczone na rynek konsumencki . A jak wygląda podział rynku po uwzględnieniu udziałów połączonych firm? WD po wchłonięciu Hitachi GST (18 proc.), opanuje niemal połowę światowego rynku dysków twardych, a konkurenci pozostaną daleko w tyle – Seagate ma 29 procent udział w rynku, a Toshiba oraz Samsung po 11 procent. W czwartym kwartale ubiegłego roku WD sprzedał 52 miliony dysków, HGST 30 milionów, a Seagate 49 milionów. Natomiast łączne przychody WD oraz HGST osiągnęły wartość 4 miliardów dolarów i były wyższe niż przychody Seagate o 1,3 miliarda dolarów.

Ciekawie przedstawia się rozkład w poszczególnych grupach produktów. W przypadku 2,5 calowych dysków dla laptopów prym wiedzie duet WD oraz Hitachi GST z 49 procentowym udziałem, dalsze pozycje zajmują Toshiba (20 proc.). Seagate (18 proc.) oraz Samsung 13 (proc.). W segmencie dysków dla desktopów WD i HGST mogą się pochwalić 52 procentowym udziałem, drugą pozycje zajmuje Seagate (38 proc.), a trzecie Samsung (10 proc.). Toshiba nie produkuje dysków dla komputerów stacjonarnych. WD zyskał bardzo dużo w dziale dysków twardych klasy enterprise. Przed akwizycją producent odgrywał tutaj marginalną rolę, mając zaledwie 1 procent udziałów. Palma pierwszeństwa należy do Seagate, kontrolującego 58 procent rynku. Zatem obie firmy dzieliła prawdziwa przepaść. Jednak po wchłonięciu HGST została ona częściowo zasypana, bowiem łączny udział HGST oraz WD wynosi 29 procent. Trzecia w tej klasyfikacja Toshiba ma zaledwie 13 procent udziałów. Co istotne, jednym z największych odbiorców dysków typu high-end jest Hitachi Data Systems. W porozumieniu znalazł się zapis, że HDS będzie kupować dalej dyski przynajmniej przeze dwa lata od daty wieńczącej finalizację akwizycji.

Rozwój w jasnych barwach

Każda fuzja niesie ze sobą pewne zagrożenia, a największym problemem jest połączenie zasobów ludzkich, w tym przypadku mamy do czynienia z dwoma odmiennymi kulturami. Integracja nie będzie łatwa, ale na pewno warto podjąć wysiłek, tym bardziej, że przed firmą otwierają się nowe perspektywy. Połączenie działów badawczo-rozwojowych i zasobów finansowych obu producentów przyczyni się do szybszego rozwoju dysków twardych. Pokłosiem akwizycji powinno być obniżenie kosztów produkcji, a tym samym profitów ze sprzedaży. Western Digital wzbogaci również swoje portfolio o dyski SSD klasy enterprise. Rodzina Ultrastar SSD 400S została opracowane przez Hitachi GST wspólnie z Intelem, zastosowano w nich układy NAND/flash typu SLC produkowane przy użyciu technologii 34 nanometrów. Stojący na czele WD Irlandczyk John Coyne wygrał bardzo ważną bitwę, ale to jeszcze nie koniec wojny.

Największe transakcje na rynku dysków twardych w milionach dolarów.

Wojciech Urbanek

Czytaj również: Western Digital przejmie Hitachi GST

PODZIEL SIĘ

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ