Kroll Ontrack odzyska dane z systemów wirtualnych

0

Jak wskazują inżynierowie firmy Kroll Ontrack, rosnąca ilość danych przetwarzanych w środowiskach wirtualnych niesie ze sobą coraz większą liczbę przypadków utraty danych.

Popularność systemów wirtualnych, szczególnie wśród firm z sektora MSP na całym świecie, stale rośnie. Jak wynika z szacunków VMware, w 2012 roku ponad 75 proc. z nich korzystało z wirtualizacji serwerów. Rozwiązanie to ma niezaprzeczalne zalety – gwarantuje firmom elastyczność, niezależność sprzętową oraz zmniejszenie wydatków na infrastrukturę. Niestety równolegle wzrasta liczba przypadków utraty danych przechowywanych i przetwarzanych w tych środowiskach. W 2012 roku liczba błędów prowadzących do utraty danych, popełnionych przez użytkowników środowisk wirtualnych zwiększyła się o 10 procent w stosunku do roku 2011.

Eksperci z laboratoriów odzyskiwania danych Kroll Ontrack opracowali technologie odzyskiwania danych z najnowszych wersji systemów NetApp, Dell EqualLogic oraz VMware. Pozwoli to firmom i instytucjom na uniknięcie strat związanych z długotrwałymi przestojami w pracy, spowodowanymi brakiem dostępu do danych. Dzięki intensywnej pracy nad nowymi rozwiązaniami, które opracowywano m.in. w centrum R&D Kroll Ontrack w Katowicach, specjaliści są obecnie w stanie odzyskać dane utracone zarówno na skutek awarii sprzętu, jak i oprogramowania związanego z systemami NetApp, Dell EqualLogic oraz VMware.

– Obecnie sporo wysiłków wkładamy w udoskonalanie dedykowanych klientom biznesowym technologii odzyskiwania danych z najnowszych, popularnych środowisk wirtualnych. Zapewnienie ciągłości pracy systemu to najważniejszy aspekt związany z bezpieczeństwem informatycznym i ekonomicznym we współczesnym przedsiębiorstwie. Rozwój technologii musi zatem iść w parze z rozwojem mechanizmów bezpieczeństwa – mówi Paweł Odor, główny specjalista polskiego oddziału Kroll Ontrack.

NetApp

Kroll Ontrack może teraz odzyskiwać dane utracone w wyniku rozległych uszkodzeń systemów macierzowych NetApp. Możliwość tę opracowano podczas pracy nad uszkodzeniem trzech dysków macierzy RAID DP. Inżynierowie Ontrack potrafią emulować kontroler RAID i odzyskać dane z systemu – nawet w obszarach, gdzie zniszczeniu uległy więcej niż dwa dyski twarde. Dzięki tym umiejętnościom, udało się m.in. odzyskać ponad 30 milionów plików i 7 terabajtów danych dla klienta, który utracił przeszło 14 woluminów NetApp.

Dell EqualLogic

W 2012 roku inżynierowie Kroll Ontrack sześciokrotnie aktualizowali zestaw narzędzi związanych z Dell EqualLogic. Między innymi dzięki temu w odzyskiwaniu danych z Dell EqualLogic Kroll Ontrack notuje stuprocentowy wskaźnik skuteczności. Jeden z ciekawszych epizodów utraty danych z tego systemu, jaki trafił do laboratoriów Kroll Ontrack, dotyczył dwóch woluminów usuniętych przypadkowo z interfejsu użytkownika. Pierwszy – wolumin NFS współdzielony z serwerem Windows zawierał 600 gigabajtów istotnych danych biznesowych, m.in. związanych z aplikacją Lotus Notes. Drugi – zawierał partycję VMFS systemu VMware, na której był zainstalowany wirtualny serwer MS SQL. Zespołowi centrum badań i rozwoju Kroll Ontrack udało się zachować ciągłość pracy systemu i odzyskać komplet danych.

VMware

Specjaliści Kroll Ontrack stale rozwijają również kompetencje związane z odzyskiwaniem danych z wirtualnych maszyn VMware. Opracowane przez nich ulepszenia gwarantują szybsze i dokładniejsze wsparcie systemu plików VMFS-5, skasowanych dysków wirtualnych oraz migawek. W praktyce o tych możliwościach mogli przekonać się między innymi przedstawiciele Bank of Manhattan, którzy doświadczyli utraty danych z systemu VMware ESXi 4.1.

– Ta technologia umożliwiła nam szybkie i sprawne odzyskanie danych ze złożonego, wielowarstwowego systemu operacyjnego. Odzyskaliśmy dane o 30 procent szybciej, niż stałoby się to przy wykorzystaniu naszych tradycyjnych, wewnętrznych procedur. Ponadto, dzięki Kroll Ontrack, nasze wirtualne serwery wróciły do stanu sprzed momentu awarii, a nie momentu wykonywania ostatniej kopii zapasowej. Udało nam się zachować ciągłość pracy systemu i uchronić dane klientów – wyjaśnia Curtis Birkmann, dyrektor działu informatyki Bank of Manhattan.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ