Kopie zapasowe dla mobilnych

0

W ubiegłym roku producenci sprzedali 712 milionów smartfonów oraz 130 milionów tabletów. Liczba sprzedanych ultramobilnych terminali już w 2011 roku przekroczyła liczbę sprzedanych komputerów PC, a ubiegły rok potwierdził jedynie zmianę warty. Co to oznacza dla ochrony danych?

Wraz z rosnącą funkcjonalnością terminali podąża wzrost pojemności. Telefony oraz tablety wyposażone są zazwyczaj w dyski pozwalające przechować od 8 do 64 GB danych. Poza tym minęły już czasy, kiedy użytkownicy przechowywali na nośnikach jedynie fotki z imprez czy ulubione utwory muzyczne. Dziś prywatne telefony czy tablety są coraz częściej wykorzystywane do celów służbowych. Osobna kwestia to firmowe terminale obsługujące pocztę elektroniczną i ważne dokumenty. Załóżmy, że 200 pracowników korzysta ze smartfonów, a każdy z nich przechowuje na nich średnio 10GB danych. Rachunek jest prosty – na służbowych telefonach może znajdować się aż 2TB niechronionych danych Po trzykroć backup – radzą specjaliści z Kroll Ontrack. Zachęcają oni do regularnego tworzenia backupu, kopiując cyfrowe zasoby do innego środowiska, np. chmury lub laptopa czy zewnętrznego napędu. W przypadku uszkodzeń systemu operacyjnego backup pozwala na szybkie dotarcie do utraconych informacji. Jednak wdrożenie rozwiązania do tworzenia kopii zapasowych dla setek, a czasami tysięcy urządzeń, przechowujących stosunkowo niewielką ilość danych, stanowi nie lada wyzwanie.

Na rynku zaczynają się pojawiać narzędzia oraz programy pozwalające sprostać nowych zadaniom, ale ich odpowiedni dobór wymaga precyzyjnej analizy. Organizacje w pierwszym rzędzie powinny zdefiniować swoje wymagania, a następnie wprowadzić strategię i wybrać rozwiązania. Przedstawiciele firmy Acronis radzą, aby przed wdrożeniem produktów poszukać odpowiedzi na trzy zasadnicze pytania. Po pierwsze czy flota terminali jest na tyle liczna, że warto wdrożyć platformę do zarządzania mobilnymi urządzeniami? Jej zastosowanie pozwala na kontrolę terminali, zapewniając bezpieczeństwo informacji. Wśród funkcji oferowanych przez platformy znajdują się m.in zdalne kasowanie i blokowanie, zdalne zarządzanie, monitorowanie. Druga kwestia to wyznaczenie osób odpowiedzialnych za nadzór nad urządzeniami mobilnymi. Często obowiązek ten spada na barki administratorów IT, odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie serwerów i komputerów PC. Niemniej jeśli plany związane z zarządzeniem mobilną infrastrukturą są bardzo ambitne, warto pomyśleć o stworzeniu specjalnego zespołu. Trzecie zagadnienie dotyczy dostępu do firmowych danych dla użytkowników smartfonów i tabletów. Oprócz możliwości korzystania z kalendarzy, poczty elektronicznej czy kontaktów, należy zdefiniować inne obszary, jednak na tyle ostrożnie, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo zasobów.

PODZIEL SIĘ

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ