Skończyły się czasy super informatyków

0

IT Focus rozmawia z Mariuszem Bik, Dyrektorem BU Integracja i Outsourcing IT, Comarch SA, o outsourcingu IT, cloud computingu, nowych tendencjach na rynku usług.

Mariusz  Bik, Dyrektor BU Integracja i Outsourcing IT, Comarch SA
– Przedsiębiorcy coraz częściej zwracają się w kierunku outsourcingu IT. Czym tłumaczyć tę tendencję?

Głównym czynnikiem, jakim kierują się przedsiębiorcy, którzy wybierają strategię ukierunkowaną na outsourcing jest oczywiście chęć ograniczenia kosztów. O ile poboczne funkcje przedsiębiorstw w Polsce takie jak serwis porządkowy czy ochrona wydzielane są od dawna, to koncepcja outsourcingu funkcji pomocniczych i strategicznych jest stosunkowo nowa., \I tak jak w bardziej konkurencyjnych gospodarkach zachodnich, także w Polsce możemy obserwować jej niezwykle szybki rozwój i wzrost zainteresowania nią wśród przedsiębiorstw.
Przedsiębiorca skupiający się na swojej podstawowej działalności już nie musi znać się na efektywnym zarządzaniu informatyką, która staje się elementem nieodzownym w każdego rodzaju biznesie. Skończyły się czasy super informatyka, który był w stanie obsłużyć przedsiębiorstwo w każdym obszarze IT.

Informatyka stała się nieodzownym elementem w każdego rodzaju biznesie. Jednocześnie skończyły się czasy super informatyka, będącego w stanie obsłużyć przedsiębiorstwo w każdym obszarze IT. Jednak dzięki outsourcingowi IT, przedsiębiorca może skupić się na swojej podstawowej działalności i nie musi znać się na efektywnym zarządzaniu informatyką.
Efektywne zarządzanie IT wymaga specjalistów, a Ci są bardzo drodzy, często wąsko wyspecjalizowani i zwyczajnie brakuje ich na rynku pracy. Firmy informatyczne oferujące usługi outsourcingu IT zatrudniają specjalistów, których zasoby mogą współdzielić pomiędzy poszczególnymi projektami/zadaniami i dzięki temu obniżać koszty obsługi procesów wspomagających przedsiębiorstwo.

Obecnie pojawił się kolejny aspekt zmuszający pracodawców do rozważenia tej koncepcji – „wojna o zasoby ludzkie”. W związku z dużym zapotrzebowaniem rynku na wykwalifikowanych informatyków, zatrudnienie dobrego pracownika jest bardzo trudne i kosztowne. Łatwiej rolę pozyskania odpowiednich kwalifikacji przekazać firmie dysponującej odpowiednimi zasobami ludzkimi.

– Jakie różnice występują pomiędzy outsourcingiem a cloud computingiem?

Cloud Computing jest jednym z modeli świadczenia usług outsourcingu. Polega on na udostępnianiu przez internet współdzielonej puli zasobów obliczeniowych. Jest to bardzo nowoczesny i elastyczny model zarządzania mocą obliczeniową niezbędną do funkcjonowania przedsiębiorstwa, obniżający ryzyko marnotrawstwa zasobów z jednej i niedoboru mocy z drugiej strony. Natomiast szeroko pojęty outsourcing IT obejmuje praktycznie całość zadań zdefiniowanych dla informatyki i często wykraczający poza nią.

Kompleksowy outsourcing IT to informatyka od przysłowiowego „żelastwa” takiego jak, komputery, serwery, UPSy, urządzenia sieciowe przez systemy operacyjne, bazy danych, systemy bezpieczeństwa po często złożone dedykowane dla danego przedsiębiorstwa systemy i aplikacje wspomagające procesy biznesowe.

– Z jakiego rodzaju outsourcingu częściej korzystają klienci Comarchu – selektywnego czy kompleksowego?

Klienci najczęściej selekcjonują obszar, z którym nie mogą, nie chcą sobie poradzić i przy takim wyborze zachowują pewnego rodzaju autonomię oraz kontrolę nad działaniem outsourcera. Trzeba pamiętać o tym, że najczęściej osobą odpowiedzialną za przekazanie funkcji informatycznych do firm trzecich są menadżerowie IT, dla których tego typu zmiana postrzegana jest jako utrata prestiżu, kontroli czy zasobów ludzkich. Nie jestem zwolennikiem outsourcingu kompleksowego, gdzie jedna firma zarządza całą infrastrukturą informatyczną klienta, dostarcza sprzęt i oprogramowanie, zaspokaja wszystkie potrzeby funkcjonalne budowanych systemów informatycznych. Taki model jest możliwy po kilku latach dobrej współpracy gdzie występuje pełne obustronne zaufanie a firma outsourcingowa w pełni rozumie biznes swojego Klienta. Taka sytuacja niestety może wprowadzać uzależnienie się przedsiębiorstwa od swojego dostawcy. Widzę tutaj potrzebę dywersyfikacji dostawców, by zachować zdrowy układ biznesowy.

– Które z usług outsourcingu IT najczęściej wybierają Państwa klienci? Czym należy tłumaczyć zwiększone zainteresowanie tymi usługami?

Trudno tutaj wymienić wszystkie usługi oferowane przez Comarch w omawianym modelu. Moją odpowiedzialnością w firmie jest obszar związany z outsourcingiem infrastruktury IT i integracją systemów produkowanych przez wiodących graczy na rynku IT, takich jak IBM, Microsoft, Oracle, Symantec, HP i wielu innych. W obszarze, za który odpowiadam, na pewno do najczęściej wybieranych należy zarzadzanie infrastrukturą IT przedsiębiorstwa, zarzadzanie systemami kopii zapasowych, systemami wysokiej dostępności, obsługa użytkownika końcowego i service desk. Spory udział w zainteresowaniu firm ma obszar związany z zarządzaniem sieciami LAN i WAN i oczywiście usługi Cloud Computingu oferowane w naszym Data Center.

– Ile wyniosły przychody Comarchu z outsourcingu IT w 2012 roku. Jakie są prognozy na najbliższe lata. Które usługi będą motorem napędowym sprzedaży w tym segmencie rynku?

Przychody z usług outsourcingu IT tylko w spółce Comarch S.A. wyniosły w 2012 roku 42,3 mln PLN.

Przedsiębiorcy, nie chcą inwestować znacznych kwot w IT, bardzo często traktują rozwój informatyki jako zło konieczne, bez którego jednak nie mogą się obejść. Trzeba jasno powiedzieć, że we współczesnej gospodarce, rozwój biznesu jest niemożliwy bez informatyki . Dzisiejsze trendy na świecie w tym również w Polsce, wskazują że motorem napędowym usług outsourcingu będzie współdzielenie zasobów informatycznych w chmurze, które zdecydowanie obniża koszty korzystania z IT. Można wyróżnić trzy główne modele cloud computingu, takie jak IaaS (infrastruktura jako usługa), PaaS (platforma jako usługa) i SaaS (oprogramowanie jako usługa), które zdobywają rynek, ale założenie dostawców jest takie, że w chmurze można udostępniać całość procesów informatycznych. Ważnym trendem w gospodarce jest elastyczność i szybka odpowiedź na potrzeby konsumentów. Nasze założenie jest takie, że przedsiębiorcy będą skupiać się przede wszystkim na podstawowych funkcjach swojego biznesu, a my dla nich zrobimy informatykę. Mamy spore, ponad 20 letnie doświadczenie niemal w każdej branży i potrafimy to zrobić na najwyższym poziomie.

– W jaki sposób Comarch stara się przekonać do outsourcingu przedsiębiorców sceptycznie patrzących na ten rodzaj współpracy?

Nasz marketing oczywiście wykonuje swoja pracę kierując kampanie informujące do starannie dobranej grupy odbiorców. Paradoksalnie jednak największym sprzymierzeńcem opisanego modelu usług jest spowolnienie gospodarcze w Polsce i kryzys w Europie Zachodniej, które wymuszają na przedsiębiorcach dokładną analizę kosztów. Nie mniejszą rolę odgrywa duże zapotrzebowanie na specjalistów IT, którzy często chętniej decydują się na pracę w takich firmach jak Comarch, zapewniających atrakcyjne ścieżki rozwoju i awansu zawodowego, niż w przedsiębiorstwach, których podstawową działalnością nie jest szeroko pojęta informatyka.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ