SIP wyznacza kierunek

0

Rozmowa z Rafałem Fazanem dyrektorem działu handlowego Enterprise Solutions firmy Alcatel Lucent.

Netfocus: Na ostatnim Alcatel-Lucent Forum w Paryżu pokazaliście kilka innowacyjnych rozwiązań. Które z nich najszybciej trafią na polski rynek?

Rafał Fazan: Ponieważ charakterystyka polskiego rynku coraz bardziej przypomina kraje rozwinięte, generalnie nowe produkty pojawiają się u nas w tym samym czasie, co na całym świecie. Nasi klienci, którzy mieli okazję obejrzeć nowości w Paryżu zwracali szczególną uwagę, np. na Non-Stop Guardiana – system ochrony laptopów i danych na nich przechowywanych. Prowadzimy intensywne rozmowy z polskimi usługodawcami, aby jak najszybciej znalazł się on w ich ofercie w formie abonamentowej, jak również w bezpośredniej sprzedaży. Duże zainteresowanie wzbudziły także aplikacje przeznaczone dla służby zdrowia, hoteli – intensywnie wykorzystujące zunifikowaną komunikację. Pokazywaliśmy szereg rozwiązań dla oddziałów firm, które też powinny spotkać się z przychylnymi reakcjami.

Netfocus: W najbliższym latach jednym z największych wyzwań dla firm będzie integracja rozwiązań mobilnych z całą infrastrukturą IT. Jak Alcatel-Lucent zamierza ułatwić przedsiębiorcom ten proces?

Rafał Fazan: Nasze rozwiązania staramy się w jak największym stopniu opierać na otwartych standardach, aby zapewnić ich maksymalną interoperacyjność w środowisku sieciowym złożonym z produktów różnych producentów. Już od wielu lat przyświeca nam zasada – w rozwiązaniach mobilnych oferujemy te same funkcje, co w systemach stacjonarnych. Nasze rozwiązania zunifikowanej komunikacji w prosty sposób integrują się również z popularnymi systemami poczty elektronicznej czy wręcz są dostępne w oknach przeglądarek. To dodatkowo zwiększa poziom ich akceptacji i ułatwia integrację. Warto również nadmienić, że dzięki wirtualizacji nasz serwer komunikacyjny BiCS oferuje wszystkie niezbędne aplikacje na tej samej platformie sprzętowej.

Netfocus: Jaką rolę w komunikacji firmowej spełniać będzie obraz. Czy wierzy Pan, że usługi wideokonferencyjne po wielu latach wyjdą z niszy?

Rafał Fazan: Uważam, że wideokonferencje w pewnych przypadkach mogą okazać się przydatne, ale zakładanie konieczności inwestowania w nie przez wszystkich, bez biznesowego uzasadnienia, nie ma sensu. Zwłaszcza, jeśli infrastruktura firmy nie została jeszcze dostosowana do obsługi multimediów, np. przy okazji migracji do VoIP. Pewnym ostrzeżeniem może być przykład telefonii 3G, która początkowo była promowana jako system do prowadzenia wideorozmów, a obecnie służy głównie do realizacji bezprzewodowego dostępu do sieci.

Netfocus: Alcatel-Lucent, podobnie jak konkurenci, postawił na protokół SIP. Jakie są jego największe zalety?

Rafał Fazan: SIP staje się obecnie standardem, który będzie wyznaczał kierunek rozwoju komunikacji VoIP w najbliższych latach. Jego podstawową zaletą jest zapewnienie współpracy urządzeń pochodzących od różnych producentów. Spadają także ceny aparatów SIP, rozwija się oferta usługowa operatorów, co oznacza niższe koszty. Protokół ten oferuje też wszystkie podstawowe zalety IP – uproszczenie infrastruktury i kosztów jej utrzymania, większe możliwości integracji itd.

Netfocus: Czy w czasie spowolnienia gospodarczego warto migrować do telefonii IP?

Rafał Fazan: Przewrotnie można powiedzieć, że nawet bardziej niż kiedykolwiek warto o tym pomyśleć. Wszystkie firmy walczą o zmniejszenie kosztów prowadzenia działalności. Chcą wyróżnić swoją ofertę, zaoferować coś innowacyjnego – nowy sposób obsługi klientów, nowe formy dotarcia do nich, nowe usługi. Dokładnie takie możliwości dają rozwiązania IP. Warto również podkreślić, że nasze rozwiązania mają znaczną elastyczność. Konfiguracje IP można wdrażać tylko tam, gdzie jest najkrótszy zwrot inwestycji, stopniowo wybierając właściwy moment do zakończenia migracji do IP. Przy zachowaniu identycznych funkcjonalności.

Netfocus: W jaki sposób staracie się zachęcić przedsiębiorców do korzystania z telefonii IP?

Rafał Fazan: W tej chwili koszt konfiguracji IP ze względu na niższe ceny aparatów telefonicznych jest taki sam, albo nawet niższy niż konfiguracji TDM. Oferujemy naszym klientom także kilka programów promocyjnych, głównie dotyczących IP.

Netfocus: Czy liczy się Pan z tym, że w bieżącym roku wielkość sprzedaży Alcatel-Lucent dla przedsiębiorstw na rynku polskim może być gorsza niż w ubiegłym roku? Jak uniknąć tego scenariusza?

Rafał Fazan: Chińskie przysłowie mówi „Spodziewając się huraganu jedni kopią schrony, drudzy stawiają wiatraki”. Nam bliżej jest do tej drugiej opcji – spodziewamy się wyjść z „kryzysu” silniejsi i z jeszcze mocniejszą pozycją na rynku. W ostatnim czasie sporo inwestowaliśmy w lokalne zasoby – rozbudowaliśmy zespół handlowców i inżynierów, wprowadziliśmy usprawnienia w sieci partnerskiej i staramy się pozyskać nowe kanały dystrybucji, posiadające interesujące nas kompetencje. Mamy cieszące się dobrą opinią produkty. W tym samym czasie nasza konkurencja walczy ze sporymi problemami. To naprawdę zestaw mocnych argumentów, który przekonuje nas, że odniesiemy sukces.

Rozmawiał Wojciech Urbanek

PODZIEL SIĘ

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ