Outsourcing IT receptą na innowacje

0

Outsourcing IT nie jest nowym zjawiskiem w świecie biznesu. Jednak od pewnego czasu przedsiębiorcy wykazują coraz większe zainteresowanie tą formą współpracy. Czym tłumaczyć rosnącą popularność?

Rewolucja w świecie IT przyniosła ze sobą mnóstwo nowinek. Łatwiejsza komunikacja, dostęp do informacji z dowolnego miejsca, czy rozwój analityki biznesowej znajdują się po stronie plusów. Ale nie brakuje również minusów. Jednym z nich są rozrastające się do monstrualnych rozmiarów stosy cyfrowych danych. IDC prognozuje, że w latach 2010 – 2020 cyfrowy wszechświat powiększy się pięćdziesięciokrotnie, osiągając pojemność 40 ZB. Co to oznacza? Na jednego mieszkańca globu przypadnie 5247 GB. To twardy orzech do zgryzienia dla działów IT. Niestety nie jedyny. Sen z powiek administratorom sieci spędza ilość terminali przyłączanych do firmowych sieci. Bezpowrotnie minęły czasy, kiedy pracownik korzystał tylko z jednego urządzenia. Dziś oprócz komputera posługuje się tabletem, smartfonem. W sieciach firmowych przesyłane są nie tylko dane, ale również głos. Już za trzy lata do Internetu będzie podłączonych 10 miliardów urządzeń mobilnych – alarmują analitycy. To więcej niż liczba mieszkańców globu, która na koniec 2016 roku wyniesie 7,3 miliarda ludzi. Wielu przedsiębiorców nie nadąża za tempem zmian, gubiąc się w morzu innowacji. Sytuacje komplikują turbulencje występujące w światowej gospodarce. Właściciele biznesów ostrożnie wydają środki na infrastrukturę informatyczną. Tym co niepokoi jest zmieniająca się struktura wydatków. Ponad 70 procent budżetów IT pochłaniają czynności związane z zarządzaniem oraz serwisowaniem sprzętu. Tylko niespełna 30 procent środków przeznaczonych jest na innowacje. To niekorzystna tendencja, hamująca rozwój firmowej infrastruktury. Innym problemem, występującym coraz częściej w organizacjach, staje się deficyt wykwalifikowanych fachowców, odpowiedzialnych za administrowanie i zarządzanie zasobami informatycznymi. Utrzymanie w dobrej kondycji informatyki wymaga najwyższej klasy specjalistów. Firmy często nie potrafią udźwignąć tego ciężaru, poszukując alternatywnych rozwiązań. Jednym z nich jest outsourcing IT.

Dlaczego outsourcing IT?

Każda firma, niezależnie od profilu produkcji, stara się zwiększyć konkurencyjność produktów. Ostra konkurencja sprawia, że przedsiębiorcy muszą koncentrować się na rozwoju prowadzonego biznesu. A co zasobami IT? Skąd brać środki finansowe na infrastrukturę, oraz zatrudnienie odpowiednich fachowców? Według specjalistów od zarządzania złotym środkiem jest outsourcing. Nie trzeba budować browaru, żeby napić się dobrego piwa – często powtarzają zwolennicy rozwiązania. Ogólnie pojęty outsourcing to zdefiniowanie oraz wydzielenie pewnych obszarów niebiznesowej działalności przedsiębiorstwa, które następnie są przekazywane wyspecjalizowanym w zarządzaniu tymi obszarami podmiotom zewnętrznym. Firmy mają do wyboru dwa warianty outsourcingu IT – selektywny oraz kompleksowy. Ten pierwszy polega na tym, że przedsiębiorstwo oddaje usługodawcy we władanie określone procesy zachodzące w dziale IT. Przykładem jest obsługa systemu rozproszonego po całym kraju, gdzie utrzymywanie w każdej placówce administratorów generuje wysokie koszty, natomiast wymagane są bardzo szybkie czasy napraw w przypadku awarii. Tutaj skorzystanie z firmy posiadającej rozbudowaną sieć serwisową pozwala na zdecydowane obniżenie kosztów obsługi serwisowej, przy zagwarantowaniu założonego poziomu obsługi. Obok outsourcingu selektywnego funkcjonuje model, w którym firma przekazuje w utrzymanie usługodawcy cały swój dział IT. Piotr Gurgacz, Dyrektor Centrum Produkcyjnego Comarch Outsourcing IT, zwraca uwagę na zmiany, które zaszły w przeciągu ostatnich lat na rynku usług. Dziś outsourcing jest już stosunkowo dojrzałym bytem na rynku usług IT, a to głównie ze względu na powiększenie się świadomości oraz wymagań klientów, poszukujących na rynku idealnego rozwiązania. Zapotrzebowanie na te usługi jest większe, gdyż pozwalają one nie tylko zredukować koszty przedsiębiorstwa, ale również ustandaryzować model samego zarządzania w sferze IT. Obecnie nie sprzedaje się tylko umiejętności inżynierów i menadżerów, lecz procesy, nad którymi sprawuje się znacznie lepszą kontrolę z obu stron – wyjaśnia.

Korzyści strategiczne

– gwarancja kompleksowej obsługi systemów,
– możliwość skupienia się na kluczowej działalności,
– łatwy dostęp do wiedzy  dotyczącej organizacji pracy IT,
– dostęp do najnowszych technologii,
– konsulting zawarty w cenie usługi,

– zabezpieczenie w razie odejścia z pracy przeszkolonego pracownika
– klarowny sposób oceny jakości, gwarantowany umową SLA

W 2012 roku globalne wydatki na outsourcing IT osiągnęły wartość 251,7 mld USD, co oznacza 2 procentowy wzrost w skali roku. Najszybciej rosnącym segmentem były usługi cloud computingu, gdzie odnotowano 48 procentowy wzrost z 3,4 mld USD w 2011 roku do 5 mld USD. Wielki szum towarzyszący modelowi cloud ułatwia zadanie dostawcom usług. Przed outsourcingiem otwierają się nowe, ciekawe perspektywy.

Korzyści finansowe

– stały poziom kosztów obsługi,
– gwarancja redukcji kosztów w obrębie obsługi IT,
– redukcja kosztów związana z podnoszeniem kwalifikacji pracowników,
– opłata za outsourcing stanowi koszt uzyskania przychodu,
– gwarancja doboru optymalnych rozwiązań IT dopasowanych do potrzeb biznesu

Outsourcing IT z firmą Comarch

Krakowski Comarch, znany głównie jako producent oprogramowania, już od 16 lat oferuje rozwiązania z zakresu infrastruktury IT. Trzy lata temu firma dokonała podziału obszaru Comarch Infrastruktura IT na 3 obszary, których prace skupiają się na rozwoju poszczególnych rozwiązań. Jednym z tych wydzielonych obszarów jest Comarch Outsourcing IT funkcjonujący ramach działu Integracja & Outsourcing IT. Pozostałe dwa to: Data Center oraz Rozwiązania Sieciowe i Telekomunikacyjne.

Comarch świadczy usługi dla klientów z różnych branż, zarówno w Polsce, jak i za granicą, wykonując je zdalnie lub na miejscu w lokalizacjach klienta.

– Outsourcing procesów IT
Usługa outsourcingu procesów IT łączy w sobie aspekty profesjonalnego zarządzania procesami IT z wysokimi kompetencjami technicznymi. Dzięki dostosowaniu procesów IT do zaleceń biblioteki dobrych praktyk ITIL oraz świadczeniu usług w oparciu o doświadczony zespół inżynierów, klient ma zapewniony odpowiedni poziom wsparcia ze strony IT.
– Zarządzanie infrastrukturą serwerową
Infrastruktura serwerowa jest platformą dla usług wspierających funkcjonowanie każdego współczesnego biznesu. Zapewnienie ciągłości działania oraz odpowiedniej dostępności i wydajności tych usług jest kluczowe dla skutecznego działania firmy. Comarch posiada wieloletnie doświadczenie w zarządzaniu infrastrukturą serwerową zarówno małych firm, jak również dużych korporacji
– Kompleksowa obsługa użytkownika końcowego
W ramach kompleksowej obsługi użytkownika Comarch realizuje następujące usługi: zarządzanie stacjami roboczymi, administracja serwerami lokalnymi, urządzeniami peryferyjnymi, zarządzanie telefonami stacjonarnymi i komórkowymi, instalacja oprogramowania biurowego i specjalistycznego, a także świadczenie serwisu sprzętowego.
– Service Desk
Usługa Service Desk zapewnia wielokanałowy, dostępny w trybie 24×7 pojedynczy punkt kontaktu dla użytkownika końcowego. Zadaniem Service Desk jest przyjmowanie zgłoszeń serwisowych, ich rozwiązywanie oraz eskalacja do kolejnych linii wsparcia zarówno wewnętrznych jak i zewnętrznych (dostawcy łącz, producenci), a także monitorowanie stanu zgłoszenia, rejestrowanie czasu reakcji i usunięcia awarii w systemie zgłoszeniowym.
– Zarządzanie systemami telekomunikacyjnymi
Zakres usług to m.in. połączenia głosowe, realizowane zarówno w oparciu o technologie tradycyjne (PSTN, ISDN) jak i VoIP; połączenia mobilne, transmisja głosu i danych GSM/GPRS, VSAT; dane bilingowe; zapewnienie niezbędnego sprzętu w modelu zakupu lub dzierżawy; nadzór i serwis, gwarantowany czas przywrócenia działalności systemu zgodnie z umową Service Level Agreement.
– Zarządzanie systemami bezpieczeństwa
Usługa polega na zarządzaniu i administrowaniu infrastrukturą z obszaru bezpieczeństwa i ochrony danych w sieci klienta (m. in. Juniper, CheckPoint, Cisco, TrendMicro, Websense), a także systemami do ochrony komputerów i serwerów przed zagrożeniami z sieci (antywirus, antyspam, antymalware). W ramach usługi klient otrzymuje też wsparcie w zakresie rozbudowy i modernizacji infrastruktury bezpieczeństwa, zarówno w fazie planowania takiej inwestycji jak również w momencie jej wdrażania.
– Zarządzanie sieciami LAN/WAN
Usługa obejmuje zarządzanie sieciami lokalnymi LAN oraz sieciami rozległymi WAN. Comarch oferuje kompleksową usługę począwszy od zaprojektowania, dostarczenia i wdrożenia, aż po utrzymanie infrastruktury sieciowej zoptymalizowanej pod względem bieżących i przyszłych potrzeb.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ