Outsourcing informatyczny okiem małych i średnich firm

0

74 procent przedstawicieli małych i średnich firm uważa, że outsourcing jest ważny w informatyzacji przedsiębiorstwa. Korzysta z niego ponad połowa badanych (55 proc.), a 47 proc. twierdzi, że jego rola w ostatnich latach wzrosła – oto najważniejsze wnioski raportu dotyczącego outsourcingu IT przygotowanego w ramach cyklu Orange Insights.

Jak pokazują wyniki raportu, trzy czwarte małych i średnich firm zgodnie twierdzi, że outsourcing IT jest ważny w informatyzacji przedsiębiorstwa. Według respondentów, outsourcing informatyczny najważniejszy jest dla firm działających w sektorze handlu (75 proc.), usług (74 proc.) i produkcji (72 proc.).
Zdaniem niemal połowy badanych firm (49 proc.) outsourcing IT wzmacnia efektywność biznesu. Niewiele mniej – 47 proc. zauważa, że jego rola w ciągu ostatnich lat wzrosła. W przypadku tych dwóch twierdzeń warto przyjrzeć się podejściu sektorowemu. Ponad połowa firm z branży usług (54 proc.), twierdzi, że outsourcing informatyczny poprawia efektywność biznesu. Podobnie twierdzi 48 proc. przedstawicieli sektora handlu. Jedynie w sektorze produkcji odsetek wskazań jest niższy i wynosi 39 proc. Podobnie rozkładają się proporcje w przypadku twierdzenia o rosnącej roli outsourcingu IT. Zgadza się z nim 57 proc. firm z branży handlowej, 46 proc. usługowej oraz 36 proc. produkcyjnej.

Formy outsourcingu IT

Małe i średnie firmy korzystające z outsourcingu w większości (55 proc.), preferują usługi wyspecjalizowanych firm zewnętrznych. Ponadto 41 proc. badanych woli współpracować z niezależnymi konsultantami, bądź informatykami. Tylko co dziesiąty respondent korzysta z outsourcingu wewnętrznego. Najczęściej w modelu outsourcingowym kupowane są usługi telekomunikacyjne – korzysta z nich 98 proc. badanych. Następne, wśród najchętniej outsourcowanych są usługi informatyczne (39 proc.) oraz czasowe zatrudnianie pracowników (14 proc.).Co ciekawe, zdecydowana większość firm (79 proc.) poza IT, w ogóle nie korzysta z outsourcingu. Pozwala to sądzić, że jest to najbardziej istotna i potencjalnie najważniejsza gałąź usług w informatyzacji biznesu. Tylko 7 proc. firm korzysta z outsourcingu w finansach, a także w obszarze jakości obsługi klienta.

Usługi w outsourcingu IT

49 proc. małych i średnich firm korzysta z outsourcingu usług informatycznych, przede wszystkim do wdrażania i utrzymywania systemów informatycznych, a 36 proc. wykorzystuje go do serwisu sprzętu oraz rozwoju systemów informatycznych. W sektorze usług, przedsiębiorcy najchętniej za pomocą działań outsourcingowych rozwijają systemy informatyczne (45 proc.), w produkcji i handlu rozwiązania te służą do wdrażania oraz utrzymywania systemów informatycznych (odpowiednio 75 proc. i 49 proc.). Wszystkie firmy są najmniej skłonne do korzystania z outsourcingu informatycznego w przypadku takich usług jak back-up danych, chmura obliczeniowa oraz helpdesk (po 1 proc. wskazań). Jak pokazują wyniki badania, te trzy obszary mają jednak największy potencjał wzrostu zainteresowania outsourcingiem w najbliższych latach.Respondenci pytani o usługi w outsourcingu IT, z których planują korzystać w przyszłości najczęściej wskazywali rozwijanie systemów informatycznych oraz serwis sprzętu (po 15 proc.). Z kolei 9 proc. firm wskazało na doradztwo w zakresie wykorzystania IT w biznesie oraz na usługi online. Skupiając się na sektorach, dla co piątej firmy usługowej priorytetem na przyszłość jest przede wszystkim serwis sprzętu. Przedsiębiorstwa z sektora handlu planują w pierwszej kolejności korzystać z usług online (18 proc.), a z sektora produkcji głównie z rozwoju systemów informatycznych (18 proc.).

Outsourcing IT – za i przeciw

Małe i średnie przedsiębiorstwa w większości korzystają z outsourcingu IT ze względu na wysoką jakość usług, łatwy dostęp do wysokiej klasy specjalistów oraz możliwość optymalizacji kosztów.
Do największych zalet outsourcingu IT respondenci zaliczają:
• Dostęp do wysokiej klasy specjalistów – 54 proc.
• Wysoką jakość usług IT – 52 proc.
• Szybkie wdrażanie rozwiązań IT – 47 proc.
• Optymalizację kosztów – 27 proc.
W przypadku wad outsourcingu IT firmy nie były już tak jednomyślne i najczęściej wskazywały na:
• Niekontrolowane koszty – 13 proc.
• Wysokie koszty rozwiązania – 7 proc.
• Ograniczenia w elastyczności zarządzania IT oraz zagrożenie dla bezpieczeństwa informacji – po 6 proc.
Z kolei przedstawiciele poszczególnych sektorów, w różnym stopniu zwracają uwagę na wskazywane zalety rozwiązania outsourcingowego. Dla większości firm z sektora handlu największą wartością jest dostęp do wysokiej klasy specjalistów (63 proc.), podobnie dla połowy firm z sektora usług. Z kolei firmy produkcyjne cenią sobie wysoką jakość usług IT (56 proc.). Największą wadą dla przedsiębiorstw handlowych i usługowych jest pojawianie się niekontrolowanych kosztów. Zauważa je odpowiednio 21 i 20 proc. badanych. Firmy produkcyjne wskazują także na wysokie koszty samego rozwiązania (19 proc.).

PODZIEL SIĘ

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ