Mobilność w systemach Unified Communications

0

Telefon stacjonarny i faks przez długie lata odgrywały pierwszoplanową rolę w firmowej łączności. W ciągu ostatnich kilku lat dołączyły do nich nowe narzędzia. Dziś pracownik może komunikować się z otoczeniem za pośrednictwem komputera, smartfonu czy telefonu komórkowego. Ale efektywna komunikacja wymaga integracji urządzeń.

Większość firm z radością przyjęła ekspansję nowych technologii teleinformatycznych. Dostęp do poczty elektronicznej tnie koszty komunikacji, a telefon komórkowy znakomicie sprawdza się w roli firmowej smyczy. Niemniej, wraz z upływem czasu pracodawcy dostrzegli również ujemne strony nowego zjawiska. Pracownicy, zamiast skupić się na pracy, zaczęli tracić coraz więcej czas na obsługę poczty elektronicznej, odsłuchiwanie wiadomości głosowych czy wysyłanie faksów. Statystycznemu pracownikowi biurowemu wykonanie tych czynności zajmuje około 2,5 godziny. To zbyt dużo, dlatego przedsiębiorcy, aby okiełznać komunikacyjny chaos, zaczęli sięgać po systemy Unified Communications. Ich wdrożenie, dzięki integracji narzędzi pochodzących z dwóch różnych obszarów – telefonii i komputerów, upraszcza firmową komunikację. Ale krajobraz na rynku teleinformatycznym zmienia się niczym w kalejdoskopie, a nowe trendy wymuszają na producentach wprowadzenie ciągłych innowacji do systemów.

Mobilna inwazja
Systemy ujednoliconej komunikacji muszą uwzględniać także zastosowania mobilne. Jest to spore wyzwanie, bowiem technologie bezprzewodowe na przestrzeni ostatnich kilku lat rozwijają się w zawrotnym tempie. Wygoda, mobilność oraz spadek cen połączeń realizowanych w sieciach komórkowych powodują, że telefonia stacjonarna traci prymat. Wielu użytkowników indywidualnych rezygnuje z usług operatorów stacjonarnych na rzecz mobilnych. Znamiennym przykładem są Stany Zjednoczone, gdzie w pierwszej połowie 2005 roku 7,3 % gospodarstw domowych korzystało wyłącznie z usług operatora telefonii komórkowej, ale pod koniec ubiegłego roku wskaźnik ten wyniósł już 20,2 %.

Wprawdzie wśród klientów instytucjonalnych taki trend jak na razie nie występuje, ale pracownicy coraz rzadziej używają telefonów stacjonarnych. „Od dwóch lat korzystam z systemu Unified Communications i używam wyłącznie dwóch urządzeń: jednym z nich jest komputer, a drugim telefon komórkowy. W 99 % spełniają one moje potrzeby komunikacyjne” – przyznaje Jacek Kwiatkowski z Microsoftu.

Wraz z upływem czasu, tego typu wypowiedzi nikogo nie powinny dziwić, bowiem na rynek pracy zaczyna wchodzić generacja Y. Dla młodych ludzi telefon mobilny stał się nie tylko podstawowym, ale również ulubionym narzędziem komunikacji. Komórka służy do realizacji połączeń głosowych czy pstrykania fotek, ale również łączenia z Internetem. Swojego rodzaju fenomenem jest technologia HSDPA , pozwalająca na dostęp do szybkiego mobilnego Internetu z przepustowością porównywalną do tych oferowanych przez DSL. W tym miesiącu globalna liczba osób korzystających z technologii HSDPA, przekroczyła 150 milionów. Jeszcze nigdy żadna z mobilnych technologii nie zdobywała odbiorców w tak szybkim tempie.

Innym ciekawym zjawiskiem jest rosnące zainteresowania smartfonami. Pracownicy mobilni coraz częściej zostawiają w biurach laptopy, zastępując je wielofunkcyjnymi telefonami. Warto zaznaczyć, że według Gartnera sprzedaż telefonów komórkowych w drugim kwartale 2009 roku spadła o 6,1 % w odniesieniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. W tym samym okresie w segmencie smartfonów odnotowano wzrost o blisko 27 %. W przeciwieństwie do pecetów, gdzie króluje system operacyjny Windows, smartfony wykorzystują różne systemy operacyjne. Najbardziej popularnym jest Symbian, do którego należy ponad 40 % rynku. Telefony BlackBerry Research in Motion – drugiego gracza na globalnym rynku smartfonów z około 20-procentowym udziałem w rynku, wykorzystują swój własny system operacyjny, iPhone oparty na Mac OS X. Niepoślednią rolę odgrywa również Windows Mobile, w stawce liczy się Linux, poza tym powstaje coraz więcej telefonów opartych jest na platformie Android, opracowanej przez Google. Taka różnorodność z pewnością nie ułatwia zadania firmom opracowującym systemy UC dla mobilnych.

Integracja telefonii mobilnej w ramach systemu ujednoliconej komunikacji pozwala na wykorzystanie wielu funkcjonalności. Osoby korzystające z mobilnych systemów UC najbardziej cenią sobie posiadanie jednego numeru telefonu, wysyłanie i odbieranie poczty elektronicznej, odsłuch poczty poprzez telefon komórkowy czy funkcję presence, na bieżąco informującą użytkowników korporacyjnej sieci o statusie pracownika. Liczne ułatwienia pozwalają na pracę w dowolnej lokalizacji. Osoby przebywające poza biurem, mogą organizować spotkania czy telekonferencje, bowiem mają dostęp online do kalendarzy swoich współpracowników wraz z funkcją zarządzania obecnością. Warto zauważyć, że integracja telefonii komórkowej z infrastrukturą IT zapewnia również mobilność w obrębie firmy, pracownik korzysta z tego samego numeru wewnętrznego, niezależnie od biurka, przy którym siedzi.

Koncerny stawiają na mobilność
Systemy zunifikowanej komunikacji znajdują się zarówno w ofercie producentów kojarzonych z branżą telekomunikacyjną (Aastra, Alcatel Lucent, Avaya, NEC, Panasonic czy Siemens), jak i tych wywodzących się ze świata informatyki (Cisco czy Microsoft). Każdy z wymienionych producentów oferuje rozwiązania umożliwiające integrację telefonii komórkowej. Liczne mechanizmy wspierające mobilną łączność ma system Cisco Unified Communications 7.0. Jedną z ciekawszych funkcjonalności jest możliwość zdefiniowania do 10 zdalnych lokalizacji, na które kierowane są połączenia przychodzące do pracownika mobilnego. Na uwagę zasługuje również integracja ze smartfonami serii Nokia E. Terminale obsługują sieć GSM/UMTS oraz działają w sieci Wi-Fi. Kiedy znajdą się w zasięgu firmowej sieci WLAN, następuje logowanie do Communications Managera i zamiana telefonu komórkowego w aparat IP.

„Docelowo chcemy doprowadzić do maksymalnego zbliżenia pomiędzy telefonią IP, a telefonią komórkową. Tak, aby użytkownik miał do dyspozycji te same funkcje i aplikacje działające z tą samą jakością – bez względu na to, z której technologii i której sieci korzysta” – tłumaczy Gaweł Mikołajczyk, inżynier systemowy, Cisco Systems. W skład systemu Cisco Unified Communications 7.0 wchodzą Cisco Unified Mobility Advantage Server oraz klient Cisco Unified Mobile Communicator. Użytkownik obsługuje aplikację z poziomu telefonu komórkowego. A jej zastosowanie pozwala, m.in. na realizacje funkcji presence, wysyłanie wiadomości tekstowych pomiędzy użytkownikami mobilnymi, dostęp do powiadomień o konferencjach, sprawdzanie i odtworzenie wiadomości zapisanej w systemie Cisco Unity.

Pakiet OmniTouch 8400 ICS to propozycja firmy Alcatel Lucent. Jednym ze składników systemu jest aplikacja My Instant Communicator Mobile, która oferuje obsługę na platformach mobilnych funkcji dostępnych w telefonach stacjonarnych, a także presence, komunikator, wyszukiwanie w firmowej książce telefonicznej, dziennik połączeń. Podobnie jak w rozwiązaniu Cisco, system komunikacji głosowej przełącza się płynnie między sieciami komórkowymi i Wi-Fi.

Avaya pod koniec ubiegłego roku poszerzyła swoją ofertę w zakresie rozwiązań zunifikowanej komunikacji o pakiet Unified Communications All Inclusive, będący uzupełnieniem systemu Avaya Communication Manager. Wśród wielu składników All Inclusive znajduje się, m.in. Avaya one-X Mobile, aplikacja realizująca funkcje połączeń biznesowych, kierowania połączeń, wizualnej poczty głosowej i dostępu do książki telefonicznej. Producent zapewnia kompatybilność z ponad 500 urządzeniami mobilnymi, w tym opartymi na platformach Apple iPhone, Symbian, RIM, Palm, Java i Windows. Kolejny z elementów pakietu, Avaya Extension to Cellular zapewnia przekazywanie połączeń z telefonu służbowego do urządzenia mobilnego użytkownika

Specjaliści od mobilnej integracji
Na rynku, oprócz produktów oferowanych przez gigantów rynku IT, dostępne są również aplikacje opracowywane przez mniejszych graczy, specjalizujących się w mobilnych systemach UC. Do tego grona należy m.in. DiVitas Network. Sztandarowym produktem firmy jest DiVitas Mobile Unified Communications. Rozwiązanie łączy funkcje głosowe z aplikacjami do przesyłania komunikatów. Użytkownik dostępny jest pod jednym numerem telefonu, ma również dostęp do licznych funkcji, m.in. presence. System zapewnia roaming pomiędzy sieciami komórkowymi i WLAN.

Produkt składa się z dwóch elementów – DiVitas Client jest to aplikacja instalowana na smarttfonie oraz DiVitas Server znajdujący się w sieci korporacyjnej przedsiębiorstwa. DiVitas Mobile UC jest kompatybilny z systemami PBX Alcatel Lucent, Avaya, Asterisk, Cisco, Mitel, Siemens. Firma ma również specjalną wersję produktu dla operatorów, którzy mogą świadczyć Mobile UC jako usługę hostowaną. Wydaje się, że w nieodległej przyszłości providerzy będą wzbogacać swoje portfolio o tego typu rozwiązania.

Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na prognozy firmy badawczej Ovum. Analitycy przewidują, że do końca 2014 roku około 16 milionów mobilnych urządzeń będzie podłączonych do firmowych systemów Unified Communications. Ovum zauważa również, że operatorzy jak na razie nie opracowali odpowiedniej strategii, która pozwoliłaby im czerpać profity z usługi.

Innym producentem mobilnych systemów dla przedsiębiorstw jest Agito Networks. Firma wprowadziła w pierwszej połowie roku nową wersję systemu RoamAnywhere Mobility Router. System integruje sieci Wi-Fi, telefonii komórkowej oraz telefonii IP. Agito Networks bazuje na własnej technologii lokalizacji użytkowników, decydującej czy dana osoba powinna korzystać w danej chwili z usług sieci komórkowej, lokalnej sieci Wi-Fi, publicznego hotspotu bądź sieci domowej. Router RoamAnywhere Mobility ma system lokalizacji, potrafiący dokładnie wskazać miejsce, w którym przebywa mobilny użytkownik. To pozwala na dobór optymalnego narzędzia komunikacji, np. poczty elektronicznej czy SMS’a, jeśli dana osoba jest poza firmą.

Rozwiązanie wykorzystujące usługi kontekstowe i lokalizacyjne to poważny krok w kierunku inteligentnej komunikacji. Mobilna platforma uwzględnia nie tylko specyfikę użytkownika, ale również inne dodatkowe okoliczności takie jak miejsc, czas czy wykonywane zadania. To droga, którą prawdopodobnie będą podążać wszyscy producenci.

PODZIEL SIĘ

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ