Jak wybrać operatora SIP?

0


Wygląda na to, że trunking SIP, oferowany przez większość markowych operatorów telekomunikacyjnych w Stanach Zjednoczonych i w Europie Zachodniej, wreszcie wchodzi również na rynek polski. Rodzimi operatorzy, jak Netia, Polkomtel czy też lokalni dostawcy usług internetowych (ISP) oferują możliwość obsługi ruchu telefonicznego z wykorzystaniem trunków SIP.

Jednak świadomość korzyści i pułapek technologii trunkingu w świecie rodzimego biznesu jest wciąż niewielka. W ciągu zeszłych kilku miesięcy dyrektorzy centrów kontaktowych coraz częściej pytali nas, jak mogą wykorzystać te usługi, aby zmniejszyć koszty operacyjne działalności firmy oraz zapewnić dostępność rozwiązania w czasie awarii bez konieczności powielania wszystkich bram w wielu lokalizacjach. Choć większość operatorów zapewnia, że oferowane przez nich usługi trunkingu SIP umożliwią realizację obydwu powyższych założeń, przed podpisaniem umowy lepiej upewnić się, czy ich obietnice są naprawdę korzystne dla naszej firmy.

Podczas rozmowy z klientem zostałem zapytany o mocne i słabe strony operatorów SIP. Nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie. Poszczególni operatorzy SIP mają swoje zalety i wady. Poniżej chciałbym omówić kilka zagadnień, które trzeba wziąć pod uwagę podczas wybierania operatora. Dla części klientów brak niektórych funkcji jest niedopuszczalny, dla innych nie ma większego znaczenia – jednak warto ocenić ich przydatność dla naszej firmy oraz sprawdzić dostępność w poszczególnych ofertach operatorów.

  1. Faks. Zawsze dziwię się, że tak wiele firm, z którymi współpracujemy, wciąż wykorzystuje faksy do niemal wszystkiego – od składania zamówień do procesów kadrowych. Dlatego temat ten wypływa niemal natychmiast w każdej ocenie operatora SIP. W świecie VoIP są dwa typy (kodeki) faksów: G.711 i T.38. Choć oba typy działają, T.38 jest zdecydowanie preferowany we wdrożeniach VoIP, ponieważ jest znacznie mniej podatny na błędy. Warto sprawdzić, czy przełącznik programowy w rdzeniu sieci operatora daje możliwość obsługi protokołu T.38.
  2. Ograniczenia ANI (automatycznej identyfikacji numerów – caller ID). Wielu klientów wykonujących połączenia wychodzące lub płatne przez odbierającego musi manipulować swoim identyfikatorem ANI. Dotyczy to zwłaszcza firm teleusługowych, które reprezentują wielu klientów. Wielu operatorów oferuje taką możliwość; istnieją nawet firmy, które oferują klientom indywidualnym płatną usługę podstawiania numeru ANI. Jednak nie wszyscy operatorzy SIP obsługują tę funkcję.
  3. Przepustowość połączeń. Choć większość operatorów woli o tym nie wspominać, duży system podłączony do sieci operatora może mieć większą przepustowość, niż przełącznik w rdzeniu sieci. W żargonie branżowym mówimy o przeciążeniu centrali, kiedy wydajny dialer SIP wykonuje wiele połączeń na sekundę i doprowadza do blokady centrali miejskiej operatora. Choć w normalnych okolicznościach nikt tego nie robi celowo, zakrojony na dużą skalę test wykorzystujący masowe generatory połączeń (i rzeczywiste połączenia proponowane w danym rozwiązaniu) powinien być wymaganym etapem każdego wdrożenia.
  4. Przenoszenie połączeń. Brzmi to bardzo prosto, ale w rzeczywistości istnieje wiele odmian przenoszenia połączeń, w tym odbicie, przeniesienie na ślepo, przeniesienie z konsultacją itd. Kiedy uwzględnimy wszystkie typy, lista robi się dość długa. Każdemu typowi przeniesienia odpowiada zbiór komunikatów, które operator SIP musi obsługiwać, aby wykonywać daną funkcję.
  5. TCP/UDP. Komunikacja SIP może być przenoszona przez protokół UDP lub TCP. Bez wgłębiania się w szczegóły, jeśli wszystko działa dobrze, nie ma to większego znaczenia, ale wielu profesjonalistów (ze mną włącznie) preferuje protokół TCP, ponieważ może on retransmitować dane i korygować błędy szybciej niż UDP. Ponadto wiele kontrolerów SBC (Session Border Controller) może inaczej traktować pakiety SIP przenoszone przez te protokoły. Niekoniecznie musi mieć to kluczowe znaczenie dla naszego projektu, ale z pewnością warto zwrócić na to uwagę.
  6. SRTP/TLS. Współczesne firmy przywiązują dużą wagę do bezpieczeństwa, więc możliwość szyfrowania rodzajów danych nabiera coraz większego znaczenia. Większość klientów firmy Interactive Intelligence szyfruje swój ruch głosowy za pomocą SRTP/TLS aż do rdzenia sieci operatora. Dotyczy to zwłaszcza poufnych rozmów z klientami oraz komunikacji między kierownictwem.

Niezależnie od wszystkich powyższych zagadnień, wdrożenie trunkingu SIP zapewnia firmie duże korzyści. Warto zapoznać się z ofertą naszych polskich operatorów w tym zakresie i, biorąc pod uwagę opisane tutaj funkcjonalności, rozważyć wprowadzenie tej technologii do przedsiębiorstwa. Wystarczy odrobić zadanie domowe i wykorzystać pracę włożoną wcześniej w integrację systemu, aby skutecznie obniżyć koszty i usprawnić usuwanie skutków awarii za pomocą trunkingu SIP.

Autor: Leszek Winiarski, Presales Engineer, Interactive Intelligence

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ