Jak nie „zabić” projektu IoT

0

Cisco przeprowadziło ostatnio badanie ankietowe obejmujące 1845 menedżerów zarządzającymi projektami IoT.  Wynika z niego, że aż 60% inicjatyw IoT zakończyło się po fazie koncepcyjnej (proof-of-concept stage). Spośród 40% projektów, które przetrwały do etapu pilotażu (pilot stage), tylko 26% zostało uznanych za zakończone sukcesem.

Na podstawie rozmów przeprowadzonych z klientami i analizie informacji o projektach, Cisco zidentyfikowało dwie główne przyczyny tak częstych porażek projektów IoT:

  1. Skomplikowana integracja. Projekty IoT wymagają nowego podejścia do integracji istniejących systemów sieciowych, narzędzi do zbierania danych i serwerów w połączeniu z zupełnie nowymi produktami i usługami. Nowe systemy muszą zapewnić, by odpowiednie dane trafiały w odpowiednie miejsca, w odpowiednim czasie, przy zapewnieniu właściwej skali i wydajności rozwiązania. Niektóre firmy próbują samodzielnie opracować podstawowe rozwiązania techniczne dla takiego systemu. Choć należy docenić próby opracowania rozwiązania na zasadzie „zrób to sam”, to z dostępnych informacji wynika, że jest to ryzykowne podejście do problemu.
  2. Brak umiejętności i doświadczeń we wdrażaniu projektów IoT. By skorzystać z nowej technologii, zespoły pracowników muszą mieć nowe umiejętności. Projekty biznesowe, których realizacja zakłada współpracę z działami IT, wymagają również nowych mechanizmów wymiany informacji i pracy grupowej. Z przeprowadzonych przez Cisco analiz wynika, że im bardziej zróżnicowane są umiejętności osób pracujących w zespole, tym prawdopodobieństwo sukcesu projektu jest większe. Współczesne projekty IoT są bardzo skomplikowane, a na rynku nie ma zbyt wielu doświadczonych specjalistów, którzy byliby w stanie nimi zarządzać. W efekcie przejście od projektu koncepcyjnego do jego wdrożenia jest trudne.

Z czasem firmy zaczną stopniowo rozwiązywać wszystkie te problemy. Nie będzie to łatwe i proste, ale korzyści biznesowe wynikające z wdrożenia strategicznych projektów IoT spowodują, że zmiany i ulepszenia będą wprowadzane w trakcie procesów wdrożeniowych. 64% ankietowanych menedżerów twierdzi, że wyciągnęło wnioski z wcześniejszych porażek oraz przyspieszyło inwestycje w IoT. Jednocześnie 61% respondentów przyznaje, że dopiero zaczyna się uczyć co system IoT może zmienić w ich biznesie.

To optymistyczne podejście ma swoje uzasadnienie. Narzędzia IoT będą coraz lepsze i łatwiejsze w użytkowaniu. W efekcie coraz więcej projektów IoT będzie się kończyło sukcesem i dawało wymierne korzyści biznesowe.

Cisco będzie wspomagać firmy w tych procesach, wprowadzając coraz więcej inteligentnych mechanizmów do samego systemu sieciowego, a także oferując narzędzia umożliwiające integrację elementów technologicznych z procesami biznesowymi – tak, aby rozwiązania działały w realnym świecie i pozwalały na łatwe zarządzanie systemami.

PODZIEL SIĘ

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ