IBM wyrusza na podbój chmury

0

Cloud computing był jednym z przewodnich tematów konferencji IBM InterConnect, odbywającej się w pierwszej połowie października w Singapurze. IBM przedstawił nowe rozwiązania oraz strategię działania.

Technologie zaczynają odgrywać pierwszoplanową rolę biznesie. Pusty slogan? Niezupełnie. Konsultanci IBM Institute for Business Value już od kilku lat opracowują badania dotyczące wpływu czynników zewnętrznych na rozwój biznesu. W dwóch ostatnich latach prezesi firm wskazywali na technologie jako najważniejszą siłę zewnętrzną wpływającą na rozwój organizacji. W dalszej kolejności wymieniali czynniki rynkowe oraz makroekonomiczne. Dla porównania w badaniu z 2004 roku technologia znajdowała się dopiero na szóstym miejscu. Czy rozpoczyna się czas żniw dla producentów IT oraz pozostałych uczestników kanału?

Cloud computing wyleczy działy IT?

Sieci społecznościowe, rozwój mobilnych terminali czy wielkie zbiory danych zmieniają reguły gry w świecie IT. Tradycyjne modele są coraz mniej efektywne. Badania pokazują, że 6 na 10 organizacji przepłaca za infrastrukturę IT. Co gorsza, wydane pieniądze wcale nie poprawiają jakości usług IT oferowanych w firmie. Ponadto aż 70 procent wydatków IT pochłaniają serwis i zarządzanie. Jak zmienić te niekorzystne wskaźniki? Producenci sprzętu IT oraz providerzy są zgodni, że najlepszym rozwiązaniem na bolączki działów IT jest cloud computing. Oczywiście musi on być odpowiednio dawkowany, w zależności od wielkości pacjenta i trybu życia. IBM w tym zakresie niczym nie różni się od swoich konkurentów. Tym co dzieli poszczególnych dostawców są narzędzia oraz strategia.

W czasie tegorocznego IBM InterConnect o strategii oraz najnowszych rozwiązaniach dla chmury opowiadali m.in. Robert LeBlanc, oraz George Karidis. Pierwszy z prelegentów, będący wiceprezydentem dywizji Middleware Software, określił cloud computing jako motor napędowy inteligentnych przedsiębiorstw. LeBlanc przedstawił strategię dla klientów myślących o wdrożeniu rozwiązań cloud, która zbudowana jest na trzech filarach. Pierwszy wiąże się z aktywnym odkrywaniem, polegającym na tworzeniu nowej kultury organizacji, przygotowującej do adaptację usług cloud. Co istotne, firmy nie mogą patrzeć na przetwarzanie w chmurze wyłącznie poprzez pryzmat technologii. Drugą kwestią jest powszechne wykorzystanie analityki. Cloud computing otwiera nowe możliwości w zakresie obserwacji procesów zachodzących w organizacji, u partnerów bądź u klientów. Po trzecie należy opracować strategię dynamicznej chmury hybrydowej, uwzględniającą aspekty technologiczne oraz biznesowe. – Przewagą konkurencyjną zyskają graczy, którzy będą umiejętnie wykorzystywać różne rodzaje chmur, w zależności od aktualnych potrzeb – przekonywał LeBlanc.

Wraz z nadejście nowych modeli zmienia się sposób zakupu usług i produktów IT. Aż 65 procent właścicieli biznesów planuje zakup nowych technologii bez pośrednictwa działów IT. Analitycy przewidują też, że za cztery lata szefowie działów marketingu przejmą kontrolę na wydatkami IT, spychając na drugą pozycję CIO. Zdaniem Le Blanca optymalnym rozwiązaniem będzie połączenie potrzeb IT z biznesowymi. Do tych pierwszych należą bezpieczeństwo, skalowalność, zarządzanie. Natomiast biznes oczekuje innowacyjnych i zawsze dostępnych rozwiązań, aktualizowanych na bieżąco, charakteryzujących się krótkim czasie wdrożenia.

Chmura IBM się rozrasta

Bitwa w chmurach toczy się na kilku frontach. Na jednym walczą między sobą producenci infrastruktury zabiegający o względy providerów oraz klientów korporacyjnych. IBM oferuje dla tej grupy odbiorców platformę Pure System. Na drugim froncie ścierają się operatorzy wraz z producentami. Wielkie koncerny, w tym również IBM, nieprzychylnym okiem patrzą na ekspansję Amazona. Trwa wyścig zbrojeń. Firmy pompują miliardy dolarów w biura badawczo-rozwojowe, nie żałują też pieniędzy na akwizycje. – Nad rozwiązaniami cloud pracuje w IBM 37 tysięcy specjalistów, od 2007 roku przeznaczyliśmy 6 mld USD na akwizycje firm związanych z modelem cloud. W efekcie 80 procent firm z listy Fortune 100 korzysta z naszej chmury. IBM zajął pierwsze miejsce w raporcie EMA Radar poświęconym platformom do budowy prywatnej chmury – wyliczał Robert LeBlanc.

IBM nie zamierza ograniczać się do dostarczania infrastruktury, firma chce dołączyć do grona usługodawców. W tym celu IBM przejęło Soft Layer, providera obsługującego 21 tysięcy klientów w 140 krajach. Do Singapuru przyjechał George Karidis, COO Soft Layer, który zaprezentował dotychczasowe osiągnięcia firmy. Usługodawca działa na rynku od 2005 roku i może pochwalić się 13 centrami danych, w tym jedno w Amsterdamie, gdzie pracuje na chwilę obecną ponad 8 tys. serwerów. Z kolei największe centrum danych mieści się w Dallas i obsługuje ponad 100 tys. jednostek. Provider wykorzystuje w centrum danych architekturę „triple – network”. Każdy rack, niezależnie od miejsca lokalizacji, został zbudowany według tej samej metodologii. To usprawnia wdrażanie systemów, minimalizuje błędy, a w razie potrzeby pozwala na szybkie usunięcie usterek. Każdy serwer wyposażony jest w trzy porty – dla sieci publicznej (20 Gbps) , prywatnej (20Gbps) oraz dostęp do zarządzania siecią. Na liście referencyjnej SoftLayer znajdują się m.in. Intel, Citrix, Avast czy Slideshare. W Singapurze jednym z rozmówców George’a Karidisa był Natali Ardianto, założyciel i CTO firny Tiket.com. Ta indonezyjska firma za pośrednictwem Internetu sprzedaje noclegi, bilety lotnicze, wejściówki na imprezy. Serwis posiada ponad 400 tysięcy zarejestrowanych użytkowników, oferując 14 form płatności. W ubiegłym roku firma padła ofiarą ataków DoS. – Ataki trwały przez miesiąc. Kiedy zwracaliśmy się o pomoc do providera, twierdził, że wina leży po naszej stronie. Dalsza działalność naszego serwisu stanęła pod znakiem zapytania. Rozstaliśmy się z dotychczasowym providerem i rozpoczęliśmy współpracę z SoftLayer. Od tego czasu nasze kłopoty zniknęły. Co więcej, parametry związane z pamięcią oraz pracą procesora poprawiły się trzykrotnie – tłumaczył Ardianato.

Czy SoftLayer okaże się batem na Amazona? Jak na razie provider wyprzedza swojego rywala na rynku hostingu. SoftLayer posiada największą liczbę klientów w gronie 100 tys. najpopularniejszych serwisów na świecie. Niewykluczone, że finansowe wsparcie ze strony wielkiego koncernu, wzmocni pozycję firmy i pozwoli rzucić wyzwanie Amazonowi.

PODZIEL SIĘ

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ