Bez IP nie ma współczesnej komunikacji

0

Komunikacja All-IP jest niezbędna we współczesnych firmach, które coraz częściej mają rozproszoną strukturę, zatrudniają zdalnych pracowników, a nawet biura mają czysto wirtualne. Firma może więc nie mieć pomieszczeń, ale nie obejdzie się bez systemu komunikacji pomiędzy pracownikami. Jako podstawa tego systemu świetnie sprawdzają się sieci IP.

Partnerem bloga jest firma innovaphone.

Nowoczesna komunikacja opiera się na kilku filarach:

  • Voice over IP (VoIP) – przesyłanie głosu sieciami IP (firmowymi lub publicznymi, jak Internet). VoIP umożliwia zmniejszeniem kosztów telekomunikacji, dzięki transmisji połączeń w sieciach pakietowych, a nie łączach operatorskich PSTN.
  • Telefonii IP – pod tym pojęciem kryje się szereg usług telefonicznych, które wykorzystują protokół VoIP. Można wśród nich wymienić połączenia telefoniczne, systemy billingowe, plan numeracyjny, telekonferencje, zawieszenie, przekazywanie połączeń itp. Usługi te były dotychczas oferowane przez tradycyjne PBX (Private Branch Exchange).
  • Aplikacji wykorzystujących komunikację IP. W sieciach IP można stosować takie aplikacje komunikacyjne, jak UC (Unified Communication, zunifikowana komunikacja) czy systemy konferencyjne łączące przekaz głosu i wideo z prezentacją danych.

Jedną z zalet systemu UC są mniejsze koszty posiadania, tzw. TCO, w porównaniu do tradycyjnego systemu komunikacyjnego. Nie są to wyłącznie niższe koszty połączeń telefonicznych, ale także możliwość podniesienia produktywności czy lepsza praca w zespołach.

Firmy decydują się na wdrożenie komunikacji IP we własnych sieciach prywatnych również dlatego, że w ten sposób mogą podnieść poziom bezpieczeństwa i kontrolować jakość połączeń, która bywa wyższa niż w systemach PSTN.

Istotnym elementem systemów UC jest, tzw. zarządzanie dostępnością abonenta (presence). Umożliwia on komunikację między użytkownikami różnymi kanałami w zależności od tego, jakie urządzenie jest w danej chwili najdogodniejsze dla użytkownika końcowego.

Telefonia IP i systemy UC przez lata były w zasięgu wyłącznie dużych firm, ponieważ były to bardzo drogie rozwiązania, w których stosowano specjalne routery z kartami VoIP. Obecnie technologia poszła znacznie naprzód – spadły ceny, a urządzenia są łatwe do wdrożenia. Niektórzy producenci, np. innovaphone, promują koncepcję łagodnej migracji. Firma nie musi wymieniać całego systemu od razu. Może wdrożyć system do komunikacji All-IP, a poprzez bramę VoIP zapewnić łączność między starym system i nowym. W ten sposób można w znaczny sposób ograniczyć koszty inwestycji. Finalnie można płynnie przejść na komunikację All-IP i zastąpić klasyczny system telefoniczny rozwiązaniem Unified Communications innovaphone PBX.

Istotną kwestią jest bezpieczeństwo. W sieciach TDM nie było mowy o włamaniach, ale zdarzało się podsłuchiwanie rozmów (raczej rzadko). IP PBX zabezpiecza się, m.in. firewallem, ale solidny system UC powinien mieć również zaimplementowane mechanizmy szyfrowania i kodowania transmisji, zarówno danych, jak i głosu.

Warto zwrócić uwagę na otwartość rozwiązania. innovaphone umożliwia certyfikowanie nowych operatorów i ich łączy SIP pod kątem zgodności z oferowanym przez tę firmę rozwiązaniem PBX. Wśród polskich operatorów już dwóch posiada taką certyfikację, a w całej Europie ta liczba jest bardzo duża.

Zachęcamy do lektury kolejnych wpisów. Dla wytrwałych Czytelników przygotowaliśmy bowiem niespodziankę. W maju na zakończenie bloga przeprowadzimy konkurs z atrakcyjną nagrodą.

Miesiąc bezpiecznej i szybkiej komunikacji

PODZIEL SIĘ

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ