12. ranking proekologicznych producentów elektroniki według Greenpeace

0

Greenpeace International opublikował 1 lipca 2009 r. 12. kwartalny „zielony” ranking producentów elektroniki „Guide to Greener Electronics”. Oceniono w nim osiągnięcia 18 producentów w dziedzinie ochrony środowiska.

W rankingu przyznawane są producentom punkty w trzech kategoriach: ograniczenie wpływu produktów i działań biznesowych na klimat, odpowiedzialny recykling (odzysk zużytych urządzeń elektronicznych) oraz eliminacja toksycznych materiałów z produktów.

W pierwszych edycjach rankingu punkty przyznawano przede wszystkim za efektywność energetyczną oraz kwestie utylizacji, natomiast w raportach z 2008 r. skupiano się na sprawach związanych ze zmianami klimatu, w szczególności zalecając producentom zredukowanie emisji gazów cieplarnianych.

W 12. raporcie „Guide to Greener Electronics” po raz kolejny palma pierwszeństwa przypadła Nokii, która zdobyła 7,45 z 10 możliwych do uzyskania punktów. Drugie miejsce utrzymał Samsung z wynikiem 7,1, a trzecie Sony Ericsson, który znacznie podniósł swoje notowania – 6,5 punktu w porównaniu z 5,7 w marcowym wydaniu.

W bieżącej edycji raportu największy wpływ na wyniki miało podejście do substancji toksycznych. Trzy firmy – Dell, Hewlett-Packard oraz Lenovo – straciły punkty właśnie z powodu braku działań w tej kwestii. Zajęły one końcowe miejsca w rankingu: Dell uzyskał ocenę 3,9, HP – 3,5, a Lenovo uplasowało się na trzeciej pozycji od końca z wynikiem 2,5 punktu. Producentom tym potrącono po punkcie za niewycofanie z produktów takich substancji, jak BFR i polichlorek winylu (PCW).

Tymczasem Apple dostał brawa od Greenpeace jako przykład firmy, która dowiodła, że wytwarzanie urządzeń elektronicznych bez BFR i niemal bez użycia PCW jest technicznie wykonalne. Apple był celem długotrwałego ataku Greenpeace głównie z powodu braku sprawozdawczości w zakresie ochrony środowiska. Kampania ta zaowocowała w 2007 r. bezprecedensowym publicznym oświadczeniem Steve’a Jobsa, w którym zaprezentował on ekologiczną strategię firmy.

W rankingu zwraca uwagę spadek Philipsa z czwartej pozycji na siódmą, przy czym Greenpeace zachęca tę firmę do rozwijania odpowiedzialnego recyklingu. Przypomnijmy, że w poprzednim raporcie Philips odnotował największy postęp w rankingu – 11 miejsc w górę (z 15. na 4. miejsce) właśnie z powodu wprowadzenia w życie wymagań dotyczących recyklingu.

W 12. edycji raportu pojawiła się firma Fujitsu, przez analityków rynku uważana za jednego z prekursorów strategii Green IT – tu dopiero na 17. miejscu, z wynikiem 2,4 punktu.

Ostatnie miejsce w raporcie przypada Nintendo, które broni tej pozycji od swego debiutu w notowaniach w listopadzie 2007 r.

Ranking The Guide to Greener Electronics z 30 czerwca 2009 r. (w nawiasie podana liczba uzyskanych punktów)

  1. Nokia (7,45)
  2. Samsung (7,1)
  3. Sony Ericsson (6,5)
  4. LG Electronics (5,7)
  5. Toshiba (5,5)
  6. Motorola (5,5)
  7. Philips (5,3)
  8. Sharp (5,3)
  9. Acer (4,9)
  10. Panasonic (4,9)
  11. Apple (4,7)
  12. Sony (4,5)
  13. Dell (3,9)
  14. HP (3,5)
  15. Microsoft (2,5)
  16. Lenovo (2,5)
  17. Fujitsu (2,4)
  18. Nintendo (1)

Źródło: www.greenpeace.org/international

Michał Andrzejczak, Elżbieta Jaworska

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ