Użytkownicy urządzeń mobilnych często wykazują ryzykowne zachowania i brak ostrożności

0

Firma McAfee opublikowała raport dotyczący konsumeryzacji technologii informatycznych i jej wpływu na bezpieczeństwo danych, zatytułowany „Mobility and Security: Dazzling Opportunities, Profound Challenges” (Mobilność a bezpieczeństwo: wspaniałe możliwości, poważne wyzwania). W badaniu naświetlono problem bezpieczeństwa i mobilności z perspektywy dyrektorów ds. informatycznych oraz użytkowników urządzeń mobilnych w przedsiębiorstwach. Badania wykazały, że choć coraz więcej osób korzysta z urządzeń mobilnych zarówno w celach prywatnych, jak i służbowych, to wiele z nich nie zna obowiązujących ich zasad bezpiecznego użytkowania.

Jak mówi Richard Power z centrum badawczego CyLab uniwersytetu Carnegie Mellon, posiadacz tytułu CyLab Distinguished Fellow i główny autor raportu – do niedawna smartfony dzielono na urządzenia dla firm i urządzenia konsumenckie. Obecnie są one wykorzystywane równocześnie w obydwu obszarach. Urządzenia nie tylko rozszerzają infrastrukturę informatyczną firmy, ale również możliwości użytkownika, który chce korzystać z danych firmy w taki sam sposób, jak ze swoich własnych.

Urządzenia mobilne są w firmach coraz bardziej popularne. Prawie połowa ankietowanych korzysta z nich intensywnie, a blisko 70% – w stopniu większym niż przed rokiem. Technologie informatyczne są coraz częściej tworzone pod kątem potrzeb użytkowników indywidualnych, a firmy działają w heterogenicznym środowisku mobilnym, w którym smartfony BlackBerry już dawno przestały być standardem. Prawie dwie trzecie urządzeń podłączonych do sieci firmowych jest również używanych w celach prywatnych.

Najważniejsze, wg. McAfee wnioski z badań

  • Zarówno informatycy, jak i użytkownicy uznali, że najpoważniejsze problemy dotyczące bezpieczeństwa danych wiążą się z kradzieżą lub zgubieniem urządzenia mobilnego – W 40% badanych firm miały miejsce przypadki zgubienia lub kradzieży urządzeń mobilnych. Połowa z nich zawierała dane o kluczowym znaczeniu, a w ponad jednej trzeciej przypadków utrata urządzenia spowodowała straty finansowe. W następstwie takich incydentów dwie trzecie poszkodowanych firm wprowadziło lepsze zabezpieczenia urządzeń mobilnych.
  • Powszechne są ryzykowne zachowania i brak ostrożności – Choć wszyscy wiedzą, że trzeba dbać o bezpieczeństwo urządzeń mobilnych, tylko niespełna połowa użytkowników tworzy kopie zapasowe znajdujących się nich danych częściej niż raz w tygodniu. Około połowy użytkowników umieszcza na urządzeniach mobilnych hasła, kody PIN lub dane kart kredytowych, a jedna trzecia – wrażliwe informacje dotyczące pracy i firmy.
  • Występują poważne rozbieżności pomiędzy zasadami, a rzeczywistością – 95% firm opracowało i wdrożyło zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń mobilnych, ale dobrze je zna i stosuje się do nich tylko jedna trzecia pracowników.

Utrata danych jest poważnym problemem zarówno dla użytkowników indywidualnych, jak i dla firm – mówi Todd Gebhart, wiceprezes i dyrektor generalny ds. produktów dla małych firm i klientów indywidualnych oraz urządzeń mobilnych w firmie McAfee – potrzebne są narzędzia, które umożliwią klientom indywidualnym zapewnienie bezpieczeństwa ich danych prywatnych, a firmom – ochronę cennej własności intelektualnej. Naprawdę, niewiele trzeba, żeby zostawić telefon komórkowy w taksówce lub na lotnisku. Jak wykazują badania, dużo mogą pomóc odpowiednie szkolenia i stosowanie właściwych narzędzi zabezpieczających.

Raport „Mobility and Security Dazzling Opportunities, Profound Challenges” opracowano na podstawie badań przeprowadzonych przez ośrodek CyLab uniwersytetu Carnegie Mellon na zlecenie firmy McAfee, które objęły ponad 1500 informatyków i użytkowników urządzeń mobilnych z 14 krajów. Pełny tekst raportu można pobrać ze strony http://www.mcafee.com/mobilesecurityreport.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ