Ponad 12% użytkowników w Europie doświadczyło w ciągu ostatnich 12 miesięcy utraty, kradzieży lub poważnego uszkodzenia urządzenia mobilnego, takiego jak smartfon czy tablet, wynika z badania Kaspersky Consumer Security Risks przeprowadzonego przez Kaspersky Lab oraz B2B International latem 2013 r.
Z badania wynika, że urządzenia mobilne są regularnie gubione, kradzione lub uszkadzane: ponad 12% badanych Europejczyków przyznało, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy dotknął ich przynajmniej jeden z tych problemów. Po bliższej analizie okazuje się, że 8% urządzeń użytkowników zostało nieodwracalnie uszkodzonych, 2% gadżetów zostało zgubionych, a 3% ukradzionych. Dane te potwierdzają, że utrata lub kradzież urządzenia mobilnego to powszechny problem.
Według badania, na urządzeniach mobilnych przechowywane są następujące rodzaje danych:
- prywatne zdjęcia i filmy: 74% smartfonów i 68% tabletów;
- prywatna korespondencja e-mail: 64% smartfonów i 62% tabletów;
- hasła do kont na portalach społecznościowych i kont e-mail: 17% smartfonów i 15% tabletów;
- firmowe e-maile: 30% smartfonów i 27% tabletów;
- dokumenty biznesowe: 17% smartfonów i 25% tabletów;
- informacje finansowe, zwłaszcza hasła do kont w serwisach bankowości online: 8% smartfonów i tabletów.
Innymi słowy, ludzie przechowują na swoich urządzeniach mobilnych wszelkiego rodzaju informacje, a ich wartość jest często większa niż cena samego urządzenia. Utrata tych informacji nie jest jedynym powodem do zmartwienia. Jeżeli poufne dane wpadną w niepowołane ręce, konsekwencje mogą okazać się katastrofalne: tajne informacje firmowe mogą krążyć po internecie, a do tego ktoś może włamać się do kont użytkownika na portalach społecznościowych, w serwisach e-mail i systemach bankowości online.