Ile kosztuje telefonia IP?

0

Więcej za mniej – to slogan, którym chętnie żonglują producenci z branży IT. A jak jest naprawdę? Analitycy z Nemertes Research wzięli pod lupę systemy telefonii IP.

Telefonia IP miała być panaceum na wszelkie bolączki biznesowej komunikacji. Przesyłanie głosu i danych w jednej sieci, łatwość integracji różnych narzędzi komunikacji, elastyczność czy niższe koszty połączeń to najważniejsze walory technologii. Jednak nie okazały się one na tyle mocne, aby całkowicie zastąpić systemy TDM. Tradycyjne centrale abonenckie swój rynkowy byt zawdzięczają głównie, choć użytkownicy doceniają również funkcjonalność oraz jakość połączeń. Ze względu na swoje właściwości klasyczne rozwiązania zdają egzamin zarówno w dużych zakładach przemysłowych, jak i małych firmach. Jednak najczęściej stosowanym modelem są rozwiązania hybrydowe, łączące zalety TDM oraz IP.

Koszty zakupu i utrzymania telefonii IP

Analitycy już kilka lat temu zapowiadali zmierzch abonenckich central TDM, jednak ich prognozy się nie sprawdziły. Największą barierą hamującą sprzedaż „czystych” systemów IP PBX jest cena. Wielokrotnie okazuje się, że wydatki, które trzeba ponieść na uruchomienie i utrzymanie urządzeń oraz oprogramowania przewyższają spodziewane korzyści. Ciekawą lekturą dla firm, myślących o wymianie systemu, może być raport firmy Nemertes Research. To publikacja poświęcona kosztom wdrożenia i utrzymania systemów telefonii IP. Firma przeprowadziła badania wśród 189 organizacji pochodzących z różnych części świata i na podstawie zgromadzonych danych porównała produkty siedmiu firm: Alcatel-Lucent, Avaya, Cisco, Microsoft, Mitel, NEC oraz ShoreTel.

Analitycy z Nemertes Research podczas tworzenia zestawienia uwzględnili kilka rodzajów kosztów.
Koszty kapitałowe – cena systemu IP PBX, urządzeń końcowych, serwerów oraz innego sprzętu; w grupie systemów UC uwzględniono hardware, serwery oraz licencje.
Koszty wdrożenia – czas pracy personelu oraz zewnętrznych konsultantów i integratorów.
Koszty operacyjne – utrzymanie systemu, czas pracy personelu opiekującego się systemem, usługi firm zewnętrznych – resellerów, integratorów, szkolenia dla użytkowników oraz działu IT, uzyskanie certyfikatów.

Telefonia IP – kto najtańszy?

Dane opublikowane przez Nemertes Research wskazują na znaczne dysproporcje występujące w cenach systemów telefonii IP. Zdecydowanie najlepiej w przeliczeniu na jednego użytkownika wypadają produkty ShoreTel (669 USD), zaś na przeciwległym biegunie znajduje się Microsoft (1345 USD). Nie ma idealnego rozwiązania dla wszystkich klientów, co pokazują zestawienia dla średniego biznesu (do 350 użytkowników) oraz dużych organizacji i instytucji. W przypadku systemów korporacyjnych całkiem nieźle wypada Cisco. Niestety, zestawienia Nemertes Research nie zawierają danych dotyczących polskich produktów firm Platan oraz Slican. Warto się z nim zapoznać, ponieważ stanowią ciekawą propozycję dla klientów, którzy nie chcą wydawać fortuny na systemy IP PBX.

Telefonia IP - ile kosztuje

Telefonia IP w chmurze?

Niektóre firmy próbują szukać oszczędności, migrując do środowiska cloud. Jak wynika z Badania Nemertes Research w 2012 roku aż 75 procent respondentów nie planowało „podróży w chmury”, zaś w ubiegłym roku odsetek ten wyniósł 59 procent. Rośnie też liczba użytkowników telefonii IP oferowanej w modelu cloud, w 2012 z tej formy usług korzystało 5 procent ankietowanych, a rok później 13 procent. Nie jest to jednak rozwiązanie idealne dla wszystkich. W niektórych sytuacjach ogranicza dostęp do zaawansowanych usług dostępnych w systemach on premium. Ponadto często okazuje się, że duże przedsiębiorstwa muszą płacić więcej za chmurę niż tradycyjny model.

PODZIEL SIĘ

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ