Domena 5+

0

40 proc. użytkowników zapytanych o ilość zarejestrowanych domen wskazało, że posiada ich 5 i więcej, kolejne 38 proc. utrzymuje od 2 do 5 adresów. Można założyć, że grupę tą zasilają głównie mali i średni przedsiębiorcy, najczęściej prowadzący swoją działalność w sieci. Decydujące znaczenie w tym wypadku mają kwestie zabezpieczenia przed nieuczciwą konkurencją oraz zwiększenie zasięgu firmy, poprzez rejestrację kilku wersji tego samego adresu.

Liczba zarejestrowanych i aktywnych domen internetowych w Polsce przekroczyła 2,5 mln i dalej rośnie. Z danych firmy hostingowej Zenbox.pl wynika, że 53 proc. badanych zamierza jeszcze w tym roku kupić i zarejestrować jedną lub więcej nowych domen.

Nie zamierzam sprzedać, ale chętnie kupię

Takie przesłanie płynie z wyników przeprowadzonego przez polską spółkę hostingową Zenbox.pl badania dotyczącego rynku domen i hostingu. Aż 92 proc. badanych użytkowników odpowiedziało, że w najbliższym czasie nie planuje sprzedaży żadnego ze swoich adresów internetowych. Co więcej ponad połowa z nich zainteresowana jest dokupieniem nowych domen.

– Przedsiębiorcy zdają sobie sprawę, jak ważna jest obecność w Internecie, coraz częściej więc posiadają klika domen. Firmy, zwłaszcza z sektora MŚP decydują się na budowanie swojej marki wyłącznie w Internecie, czego główną przyczyną są dużo niższe koszty prowadzenia działalności i większy zasięg. Inwestycja nawet w 5 domen internetowych jest przecież niewielkim kosztem w porównaniu do np. otwarcia 1 sklepu stacjonarnego – wyjaśnia Łukasz Gawior, dyrektor operacyjny Zenbox.pl

Element walki konkurencyjnej

Fakt, że aż 2/3 przebadanych użytkowników posiada więcej niż jedną domenę internetową nie jest spowodowany wyłącznie wiarą w siłę Internetu. Dużą rolę w tej kwestii odgrywa również bezpieczeństwo, a właściwie ochrona przed nieuczciwą konkurencją.

– Właściciele, zwłaszcza z branży e-commerce są dzisiaj bardzo wyczuleni na bezpieczeństwo i terminowość swoich domen. Zbudowanie rozpoznawalnego brandu w sieci jest coraz trudniejsze bo konkurencji stale przybywa. Przedsiębiorcy zrozumieli już, że rejestracja jednego adresu z kilkoma rozszerzeniami lub tego samego adresu z błędami może skutecznie ochronić ich przed nieuczciwą konkurencją, zarabiającą np. na podobnej nazwie firmy lub produktu. Z badania jasno wynika też, że większość respondentów sumiennie pilnuje terminów przedłużania rejestracji domen. Aż 72 proc. użytkowników nigdy nie zdarzyło się zapomnieć o odnowieniu – komentuje Łukasz Gawior, dyrektor operacyjny Zenbox.pl

Pozostawienie na wolności adresów związanych bezpośrednio z nazwą firmy może grozić podkupieniem ich przez konkurencję lub handlarzy domen. Internauci niejednokrotnie mieli okazję być świadkami głośnych spraw dotyczących sporów o prawa do domeny, nieuczciwych przejęć i wykorzystywania nazw największych koncernów takich jak Apple, Microsoft czy Google. Trudno się zatem dziwić, że polscy użytkownicy wolą dmuchać na zimne i od razu rejestrują po kilka adresów.

– Jest czego bronić zwłaszcza, że ponad połowa respondentów wycenia wartość swojej domeny na kilkaset zł i więcej. Nie bez powodu mówi się, że domena internetowa to nieruchomość XXI wieku. W domenie .pl i .com.pl większość dobrych adresów jest od dawna zajęta, a ceny na rynku wtórnym sięgają nawet kilkuset tysięcy zł, warto więc od razu potraktować zarejestrowanie domen, jako inwestycję w swoją markę i bezpieczeństwo – podsumowuje Łukasz Gawior.

Badanie przeprowadzono we wrześniu br. na grupie ponad 300 osób posiadających zarejestrowane domeny internetowe.

PODZIEL SIĘ

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ